Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Här är Telias värderingsstyrda strategi för att hantera kritiken mot Folknätet

Publicerad: 2 oktober 2019, 12:01

Telias syftesdrivna koncept Folknätet har väckt både hyllningar och kritik. Telia räds dock inte för att sätta ned foten i sociala medier. "Någon verkar ha glömt att inkludera 'stå ut med vuxenbebisar' i min arbetsbeskrivning", skriver telekomjättens medarbetare som svar till en kritisk person på Twitter.


Ämnen i artikeln:

TeliaSverigedemokaterna

Det var i våras som Telia lanserade det nya syftesdrivna kommunikationskonceptet Folknätet som ska fungera som utgångspunkt för telekomjättens kommunikation och kundupplevelse under flera år framöver. I samband med lanseringen släppte Telia en varumärkesbyggande reklamfilm som ackompanjeras av artisterna Sarah Klang och Titiyo som gör en uppdaterad version av folkvisan "Tula hem och tula vall".

I filmen visar Telia upp alla de historiska stadier då varumärket varit med, från 60-talets rekordår till dagens techboom. En återkommande fras i nytolkningen av "Tula hem och tula vall" är "För landet tillhör oss alla". Ett budskap som fått många att applådera Telias kommunikation, medan andra inte varit lika uppskattande.

En som inte gillade nytolkningen av den gamla folkvisan och det nya reklamkonceptet var Christina Miltton, kommunalråd för Sverigedemokraterna i Hjo. På Telia Sveriges Facebook-sida skrev hon att reklamen fått henne att fundera på att byta teleoperatör.

"Sverige är till för svenskarna precis som alla länder har sina egna medborgare, och sk folkvisan är hemsk och deprimerande!" skrev lokalpolitikern.

LÄS MER: "SD-politikern sågade Telias reklam – ombads byta operatör"

Svaret hon fick från en av Telias kundservicemedarbetare, Pierre, var att hon gärna fick byta operatör.

"Vet du, om du resonerar och uttrycker dig på det här sättet är du välkommen att byta bolag. Din kommentar hör inte hemma i vårt forum, och vi ser gärna att du behåller liknande kommentarer för dig själv".

I dagarna valde Telia att sätta ned foten ännu en gång. När en person på Twitter uppmanade till bojkott av Telia "på grund av er vidriga vänstervinklade" reklam, och kallade "Hela Sveriges nät" för "obehaglig propaganda", svarade Isak på Telias kundservice:

"Är det lugnt om jag använder din tweet som underlag vid nästa löneförhandling? Någon verkar ha glömt att inkludera "stå ut med vuxenbebisar" i min arbetsbeskrivning".

– Det är inte unikt att vi säger ifrån på sociala medier om någonting inte överensstämmer med våra värderingar. Vi tolererar inte hot, hat eller kränkningar i våra forum. Att vi är värderingsstyrda lyser givetvis igenom då alla våra medarbetare lever efter den devisen, säger Telias pressansvariga Roija Rafii till Resumé.

LÄS MER: "Marknadschefens starka tro på varumärket – drivkraften bakom Telias Folknätet"

– Det här specifika Twitterkontot har upprepade gånger använt sig av ord och sägningar inom ramen vad vi inte tolererar i våra forum. Då det inte har gått att hålla en konstruktiv dialog valde vi att sätta punkt, fortsätter hon.

Hur skulle du beskriva hur reaktionerna på "Folknätet" i stort sett ut i sociala medier sedan lanseringen?
– Till största del har det handlat om glada tillrop om att vi har hittat någonting som beskriver oss bra och som fångar det fina som Folknätet faktiskt är, det vill säga ett koncept som står för mångfald, integrering och ett demokratiskt klimat. Det förespråkar och omfamnar vi, vilket inkluderas i all vår kommunikation.

Roija Rafii säger att hon inte ser det som att Telia tar ställning i någon specifik fråga med "Folknätet" eller med sin kommunikation på sociala medier.

– Nej, vi tar inte ställning utan pratar om värderingar om inkludering som vårt varumärke står för. Det är snarare ett sätt att vara och visa vilka vi är för våra kunder och för Sverige. Det vi säger är att vi tycker att alla som lever i det här landet ska ha samma möjligheter att kommunicera.

Ni får ju en hel del hyllningar i sociala medier när ni säger ifrån i sociala medier?
– Ja, det jag kan säga är att vi som sagt har höga värderingar och budskapet "Välkommen till Folknätet" står för inkludering och integration även online. Om dem som är med oss tycker att det är bra gläds vi åt det.

Vad har ni hittills lärt er om sociala medier-strategi efter Folknätets lansering?
– Ingenting utöver det vanliga, det är som sagt ingenting unikt att det kommer fram olika synpunkter i våra forum oavsett vad som händer och sker i omvärlden och hos oss. Det kan komma hot, hat och kränkningar kopplat till vad som helst egentligen. Vi jobbar dagligen med att möta våra kunder i sociala medier för att se till att de får hjälp och för att säkerställa en bra kvalitet som utgår från kunden.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

TeliaSverigedemokaterna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.