Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Här är varumärkena unga pratar bäst om – Willys ökar mest

Publicerad: 9 Oktober 2019, 11:57

Från Willys kampanj "Svinnsmart" som lanserades i februari tidigare i år.

Foto: Willys

I Yougovs senaste mätning över vilka varumärken som unga svenskar pratar mest positivt om hamnar streamingjätten Netflix återigen i topp. Willys är däremot det varumärke som har ökat mest.


Ämnen i artikeln:

FacebookWillysYougovSwishNetflix

När Yougov lanserar sin senaste topplista över de varumärken som har högst word of mouth-värde bland unga – det vill säga de varumärken som unga pratar mest om eller har hört någonting positivt om – ligger Netflix ännu en gång i topp. Streamingjätten följs av Swish och därefter Youtube som nu hamnar på tredjeplats. Facebook har gått från en tredjeplats förra året till att nu ligga helt utanför topp tio-listan (se hela listan nedan).

Det varumärke som har ökat mest sedan samma period föregående år är livsmedelskedjan Willys. Willys har ökat sitt word of mouth-värde med 8,8 procentenheter under de senaste 12 månaderna och är därmed det varumärke som gått igenom den största ökningen bland 18-34-åringar.

– Det känns väldigt kul, det är ju det bästa omdömet man kan få som varumärke att folk pratar gott om en, säger Willys presschef Johanna Eurén till Resumé.

Vad tror du ligger bakom er ökning?
– Jag tror att det handlar om att vi är konsekventa och tydliga både i vår kommunikation och i vårt totala erbjudande. Vi har vår grund i "Sveriges billigaste matkasse" och är väldigt på det klara vad vi vill med det. Sedan tror jag också att det har att göra med ett bra arbete ute i butikerna. Vi är duktiga på att möta kunder och har välskötta butiker.

LÄS MER: "Willys gör gemensam sak med kunderna för att minska svinnet"

Har ni gjort någon förändring i er marknadsföring sedan förra året?
– För ungefär ett år sedan startade vi vårt kommunikationskoncept "Bra mat för alla" som bygger på en demokratisering av bra mat. Det hoppas och tror vi spelar en roll i det här. Men jag är ödmjuk inför att ett varumärke byggs av så mycket mer än bara kommunikation.

– Jag tycker inte att det är förvånande att vi ökar just bland unga eftersom de inte har några fördomar om vad Willys är eller står för. De tilltalas av idén att kunna äta schysst och bra mat till bra priser. Dessutom har vi satsat mycket på hållbarhetsfrågor och på ekologisk och vegetarisk mat, vilket också är något unga tilltalas av. Vi tycker det är väldigt kul att vi ökar i den yngre målgruppen, fortsätter Johanna Eurén.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.