Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Här är vinnarna av Svenska Designpriset

Publicerad: 18 Oktober 2019, 06:13

Två av vinnarna i Svenska Designpriset.

Foto: Press

Sveriges bästa design har utsetts, världens mest värdefulla varumärken och Snapchat släpper nytt annonserbjudande. Här är fredagssvepet.


Ämnen i artikeln:

Svenska DesignprisetDesignMorgonsvepetApple

Totalt 26 guld och 23 silver delades ut under pompa och ståt på Svenska Designprisgalan igår kväll. Bland annat prisades ANR BBDO för kampanjen ”100 år av rösträtt” och Cloud Nine tillsammans med trendmärket Houdini för bästa e-handel. Forsman & Bodenfors vann kateogirn Reklam – digital med sin E.V.A Initiative. Här är Sveriges just nu bästa design, enligt juryn:

Redaktionell Print – Bok
Guld: Kvinnliga Nobelpristagare, Kristin Lidström Formgivare
Silver: Året på Gastrologik, Oh My Interactive

Redaktionell Print – Magasin
Guld: BAUX Acoustic Pulp, ROST Studio
Silver: KVM, Devocy Communication

Redaktionell Print – Kundtidning
Guld: We Love, Bolon
Silver: The Enabler, Rubrik

Redaktionell Print – Personal/medlemstidning
Guld: STHLM Magazine, OTW
Silver: People, Spoon Publishing

Redaktionell Digital
Guld: Dagens Nyheters app, Dagens Nyheter
Silver: SVT Val, Sveriges Television

Information Print
Guld: Segerns Pris, Nuet
Silver: Bränneriet, We are More

Information Digital
Guld: Besqab, Bazooka
Silver: Kungliga Biblioteket, Futurniture

Information Print – Årsredovisning
Guld: Latour, Rubrik
Silver: Coop, Narva

Information Digital - Årsredovisning
Guld: Volvo Car Group, Solberg Kommunikation
Silver: Tekniska Verken, Significant Bit

Identitet – Grafisk identitet
Guld: Fiskeriet, NORD ID
Silver: Kunskapskanalen, Dallas Sthlm

Identitet – Grafisk identitet Hantverk
Guld: Restaurang Jord, Markus Reklambyrå
Silver: Flora Sans, Ehrenstråhle

Identitet - Förpackning
Guld: Swedish Tonic Syrup, Pond Design
Silver: Zeta Bönris, Hummingbirds

Identitet - Produktdesign
Guld: Chocolate Map Stockholm, Playful
Silver: Skärmfri, Stendahls

Identitet - Digital
Guld: Astrid Lindgren, Itch
Silver: The new RH Logic, NY Studio

Reklam - Print
Guld: 100 år av kvinnlig rösträtt, ANR BBDO
Silver: REOPEN, Stockholm Graphics

Reklam - Digital
Guld: E.V.A. Initative, Forsman & Bodenfors
Silver: Mensutmaningen, Creuna

Digitalt - Smarttelefon
Guld: Lisebergsappen, Creuna
Silver: Swish, Bontouch

Digitalt – E-handel
Guld: Houdini Sportswear, Cloud Nine
Silver: Kolmården, Rebel & Bird

Foto
Guld: Knowledge Cotton Apparel, Bläck & Co Reklambyrå
Silver: Stena Metall, Stendahls

Illustration och Infographic
Guld: Hemmarebeller, , Futurniture
Silver: Affärspoesi, Wirklich form & kommunikation

Rörlig bild/film
Guld: Alla kan rädda liv, Appelberg
Silver: Stories from Sweden, Seventy Agency

Event
Guld: Stolta Spårvagnar, Forsman & Bodenfors
Silver: Taste by Santa Maria, WorkShop International

Visual Merchandising
Guld: Åhléns Julskyltning, Forsman & Bodenfors
Silver: Unlimited Spring, Tele2

Årets Våghals
Strings Attached, Happy F&B

Årets designer
Gabor Palotai, Restaurang Videgård

Juryns Pris The Lost Typography of Bauhaus, Abby Priest

Apple är världens mest värdefulla varumärke – för sjunde året i rad
Apple tar tillbaka förstaplatsen när Interbrand listar världens mest värdefulla varumärken. De verkar ohotade på toppen då detta är sjunde året guldet ges till techjätten. Google och Amazon tar plats två respektive tre på listan. Ikea och H&M kommer högst upp bland de svenska företagen med plats 26 och 30, skriver Omni.

Snapchat rullar ut nytt annonserbjudande
Snapchat lanserar ett nytt dynamiskt annonsformat som låter varumärken skapa annonser i realtid baserat på sitt egna sortiment. Funktionen fungerar genom att Snapchat hämtar in data från exempelvis produktkataloger med hundratusentals produkter. Dessa produkter synkar sedan med appens annonssystem och visas till användarna baserat på deras intressen. Funktionen är fortfarande i beta-stadiet, testat i USA, men kommer att rullas ut globalt de kommande månanderna.

Facebooks budget för säkerhet större än 2012 års intäkter
Facebook vill lugna annonsörerna genom stora satsningar på brand safety. Det berättade Mark Zuckerberg under ett tal på Georgetown University under gårdagen. Han lovade att Facebook tar stora krafttag för att få bort våld, terrorism och sexuellt innehåll från plattformen genom AI. För att göra detta krävs stora investeringar och han avslöjade bland annat att just den här budgeten är större än 2012 års intäkter, sex år efter starten.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.