Nyheter
Här är vinnarna av Svenska Designpriset
Publicerad: 18 oktober 2019, 06:13
Två av vinnarna i Svenska Designpriset.
Foto: Press
Sveriges bästa design har utsetts, världens mest värdefulla varumärken och Snapchat släpper nytt annonserbjudande. Här är fredagssvepet.
Totalt 26 guld och 23 silver delades ut under pompa och ståt på Svenska Designprisgalan igår kväll. Bland annat prisades ANR BBDO för kampanjen ”100 år av rösträtt” och Cloud Nine tillsammans med trendmärket Houdini för bästa e-handel. Forsman & Bodenfors vann kateogirn Reklam – digital med sin E.V.A Initiative. Här är Sveriges just nu bästa design, enligt juryn:
Redaktionell Print – Bok
Guld: Kvinnliga Nobelpristagare, Kristin Lidström Formgivare
Silver: Året på Gastrologik, Oh My Interactive
Redaktionell Print – Magasin
Guld: BAUX Acoustic Pulp, ROST Studio
Silver: KVM, Devocy Communication
Redaktionell Print – Kundtidning
Guld: We Love, Bolon
Silver: The Enabler, Rubrik
Redaktionell Print – Personal/medlemstidning
Guld: STHLM Magazine, OTW
Silver: People, Spoon Publishing
Redaktionell Digital
Guld: Dagens Nyheters app, Dagens Nyheter
Silver: SVT Val, Sveriges Television
Information Print
Guld: Segerns Pris, Nuet
Silver: Bränneriet, We are More
Information Digital
Guld: Besqab, Bazooka
Silver: Kungliga Biblioteket, Futurniture
Information Print – Årsredovisning
Guld: Latour, Rubrik
Silver: Coop, Narva
Information Digital - Årsredovisning
Guld: Volvo Car Group, Solberg Kommunikation
Silver: Tekniska Verken, Significant Bit
Identitet – Grafisk identitet
Guld: Fiskeriet, NORD ID
Silver: Kunskapskanalen, Dallas Sthlm
Identitet – Grafisk identitet Hantverk
Guld: Restaurang Jord, Markus Reklambyrå
Silver: Flora Sans, Ehrenstråhle
Identitet - Förpackning
Guld: Swedish Tonic Syrup, Pond Design
Silver: Zeta Bönris, Hummingbirds
Identitet - Produktdesign
Guld: Chocolate Map Stockholm, Playful
Silver: Skärmfri, Stendahls
Identitet - Digital
Guld: Astrid Lindgren, Itch
Silver: The new RH Logic, NY Studio
Reklam - Print
Guld: 100 år av kvinnlig rösträtt, ANR BBDO
Silver: REOPEN, Stockholm Graphics
Reklam - Digital
Guld: E.V.A. Initative, Forsman & Bodenfors
Silver: Mensutmaningen, Creuna
Digitalt - Smarttelefon
Guld: Lisebergsappen, Creuna
Silver: Swish, Bontouch
Digitalt – E-handel
Guld: Houdini Sportswear, Cloud Nine
Silver: Kolmården, Rebel & Bird
Foto
Guld: Knowledge Cotton Apparel, Bläck & Co Reklambyrå
Silver: Stena Metall, Stendahls
Illustration och Infographic
Guld: Hemmarebeller, , Futurniture
Silver: Affärspoesi, Wirklich form & kommunikation
Rörlig bild/film
Guld: Alla kan rädda liv, Appelberg
Silver: Stories from Sweden, Seventy Agency
Event
Guld: Stolta Spårvagnar, Forsman & Bodenfors
Silver: Taste by Santa Maria, WorkShop International
Visual Merchandising
Guld: Åhléns Julskyltning, Forsman & Bodenfors
Silver: Unlimited Spring, Tele2
Årets Våghals
Strings Attached, Happy F&B
Årets designer
Gabor Palotai, Restaurang Videgård
Juryns Pris The Lost Typography of Bauhaus, Abby Priest
Apple är världens mest värdefulla varumärke – för sjunde året i rad
Apple tar tillbaka förstaplatsen när Interbrand listar världens mest värdefulla varumärken. De verkar ohotade på toppen då detta är sjunde året guldet ges till techjätten. Google och Amazon tar plats två respektive tre på listan. Ikea och H&M kommer högst upp bland de svenska företagen med plats 26 och 30, skriver Omni.
Snapchat rullar ut nytt annonserbjudande
Snapchat lanserar ett nytt dynamiskt annonsformat som låter varumärken skapa annonser i realtid baserat på sitt egna sortiment. Funktionen fungerar genom att Snapchat hämtar in data från exempelvis produktkataloger med hundratusentals produkter. Dessa produkter synkar sedan med appens annonssystem och visas till användarna baserat på deras intressen. Funktionen är fortfarande i beta-stadiet, testat i USA, men kommer att rullas ut globalt de kommande månanderna.
Facebooks budget för säkerhet större än 2012 års intäkter
Facebook vill lugna annonsörerna genom stora satsningar på brand safety. Det berättade Mark Zuckerberg under ett tal på Georgetown University under gårdagen. Han lovade att Facebook tar stora krafttag för att få bort våld, terrorism och sexuellt innehåll från plattformen genom AI. För att göra detta krävs stora investeringar och han avslöjade bland annat att just den här budgeten är större än 2012 års intäkter, sex år efter starten.