Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Här döljer sig absolut framgång

Publicerad: 17 september 2008, 15:03

Årets tema i Absolut Vodkas butikskampanj heter ”Masquerade”. Röda kroppsstrumpor ska vässa försäljningen av vodkan på åttio marknader världen över.


Masquerade är namnet på Absoluts nya kampanj.

Det är tredje året i rad som Absolut Vodka gör en butikskampanj i denna form. Den första hette Absolut Blingbling och förra året var det Absolut Disco. Resultaten från kampanjerna har varit goda, därför upprepas nu kampanjkonceptet i ny form.
– Beställningarna av Masquerade överstiger de för Disco. Den såldes i 2,8 miljoner ex, Masquerade har beställts i 3,6 miljoner, berättar Cecilia Falk, director för channel marketing på Absolut.

Det är en säljdrivande butikskampanj i första hand, men, enligt företaget har det också visat sig att de olika skalen har fungerat varumärkesbyggande för Absolut.
– Ja, kampanjen bygger Absoluts personlighet, den är lite galen. Förpackningen är stylish och elegant och har mycket glamour, säger Cecilia Falk.

Bakom flaskförpackningen står byrån Family Business, som gör denna typ av förpackning för Absolut för femte gången.
– Den första gången var ett test i liten upplaga, dessutom gjorde vi en speciell Pride-förpackning till Europride i Stockholm i somras, säger Mårten Knutsson, creative director på byrån.

Han berättar att strategin bakom kampanjen handlar om att kunna behålla försäljningen under en period då många sänker priset.
– Under julperioden vill många handlare sänka priset på vodkan, men det rimmar illa med Absoluts varumärke. Genom att förpacka flaskan attraktivt säljer Absolut slut trots det vanliga priset, innan de lågprismärkta vodkorna börjar gå åt, säger Mårten Knutsson.

Förpackningen är inte det enda elementet i kampanjen. Som alltid lanseras vodkan med drinkrecept, fester och annat. Masquerade kommer också att synas på webben i kostym sydd av Great Works och i andra kanaler som pr-byrån Jung ansvarar för.

Absolut Vodka

Byrå: Family Business
Uppdragsgivare: Cecilia Falk/Danielle Wibom projektledare, Kristina Hagbard pr, Patrik Talamo/Fredrik Tallroth online, Nina Gillsvik, print
Arbetsgrupp: Mårten Knutsson cd, Fredrik Lindquist ad, Tina Söderberg/Christian Westerberg account director, Tove Norström copy, Magnus Lundgren/Magnus Petermann/Sofia Gromark Norinder designer, Frederika Curry-Ohlson account executive, Nicki Hallenberg account manager, Petra Straughan final art, Christian Styffe, Final art och Lasse Kärkkäinen, Photographer

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.