Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

”Här får jag kombinera mina två kärlekar”

Publicerad: 9 Mars 2012, 13:37

Jonna Bergh chefredaktör för Styleby

Foto: Styleby

Jonna Bergh är chefredaktör för Sveriges bästa nya tidskrift – Styleby. För Resume.se berättar hon om framgångsreceptet, 90-talets Hultsfred och karriärvalen. – Jag har alltid haft en bra magkänsla för saker. Jag har tackat nej till många stora jobb för att jag trivts så bra i stunden


Ämnen i artikeln:

StylebyCosmopolitanBästa nya tidskriftElin Kling

I torsdags kväll delade Resumé ut priset för Sveriges bästa nya tidskrift och modemagasinet Styleby vann och tog emot priset på Ambassadeur i samband med Resumébaren. För Resume.se berättar Jonna Bergh om hur det känns att vinna priset Sveriges bästa nya tidskrift,  -90 talets Hultsfred och om en magkänsla hon kan lita på.

– Jag har alltid haft en bra magkänsla för saker. Jag har tackat nej till många stora jobb för att jag trivts så bra i stunden.

Jonna Bergh, chefredaktör på Styleby har en lång meritlista och är musikjournalist i grunden. Hon berättar att allting började efter en festivalhelg på Hultsfredsfestivalen under 90-talet, då hon var 17 år.

– Mitt skrivande kom genom musiken. Jag kände att jag hade varit med om någonting som ingen annan hade varit med om, skrattar Jonna. Jag tyckte att jag hade sett och upplevt så mycket under den helgen som jag ville skriva om. Jag tror att det är en klassisk anledning till att många börjar skriva, fortsätter Jonna Bergh.

Efter Hultsfredsupplevelsen, tillbaka på hemmaplan, kontaktade Jonna Bergh lokaltidningar där hon fick börja skriva, någonting som sedan ledde henne fram till ett halvårs praktik på tidningen POP.

– Jag kom rakt in i getingboet. Jag lärde känna otroligt mycket människor, vilket ledde fram till att jag började frilansa och sedan fick fast tjänst på Expressen Fredag, berättar Jonna Bergh.

Efter fem år på Expressen fortsatte Jonna Berghs karriär, men tog nu en ny riktning då hon tillsammans med Hannah Widell vann en pitch om att ta Cosmopolitan till Sverige.

Jonna Bergh var chefredaktör på Cosmo hos TTG mellan 2001 och 2007. Därefter blev det Bonnier Tidskrifters svenska version av Glamour i fyra år. Efter Glamour-tiden och en del andra projekt grundade Jonna Bergh i fjol, tillsammans med Elin Kling, modemagasinet Styleby.

Styleby försöker sätta fingret på samtiden, med målet att göra något helt eget:

– Vi ifrågasätter vår egen tidning, vi försöker vara väldigt levande och vi låter Styleby vara otroligt organisk, säger Jonna Bergh. Inga sidor måste se ut på ett visst sätt och varje nummer skiljer sig mycket åt.

– Styleby försöker hitta människor som inte alla andra tidningar skriver om, som inte är så uttjatade. Vi lyfter fram personer som inte finns på så många andra ställen. Vi vill bjuda läsarna på något extra, säger Jonna Bergh.

Hur kul var det att vinna Sveriges bästa nya tidskrift?

– Det var jättekul att vinna, och kul att Resumé uppmärksammat Styleby. Jag känner att vi var värda det här. Jag tycker verkligen att Styleby på många sätt är den mest spännande lanseringen på länge. Plus: Jag hade tydligen glömt bort hur roligt det är att vinna saker – min vinnar-gen hade inte luftats på länge!

– Vi på Styleby har alltid haft ett bra självförtroende, vi har alltid trott på vår vision och aldrig tvekat. Läsarna har längtat efter något nytt och vi upplevde att vi lyckades tillfredsställa detta behov. Och priset är lite som grädde på moset.

Jonna Bergh berättar att Styleby har haft ett "otroligt bra" första år och tiden som kommer kommer att ägnas åt utvecklig av magasinet och webben:

– Styleby har haft ett himla bra lanseringsår. Nu har vi det svåra andra året framför oss, vi är ju inte längre the new kid on the block, säger Jonna med ett skratt.

Styleby har i nuläget en upplaga på 29 400 och Jonna Bergh menar att det inte är något självändamål att växa, utan Styleby vill hellre hitta den perfekta kombon mellan upplaga, kostnader och intäkter, och självklart behålla sina läsare.

– Jag tycker att det sättet som vi jobbar på i dag är så roligt, det är så kreativt. Vi är väldigt få och jobbar otroligt tight. Organisationen är extremt platt. Om någon kommer in utifrån så skulle det vara svårt att veta vem som var chefredaktör, alla har fria tyglar och allas åsikter väger lika mycket.

Jonna Bergh berättar att hon inte har planerat sina projekt utan de har dykt upp och då gäller det att gå på magkänslan:

– Jag har alltid haft en bra magkänsla för saker. Jag har tackat nej till många stora jobb för att jag trivts så bra i stunden. Jag är jättenöjd med mina val hittills i min karriär.

Så, finns det något drömprojekt du vill arbeta med?

– Det kanske är ett tråkigt svar, men Styleby är ett slags drömprojekt för mig. Här får jag kombinera och utnyttja de kontakter jag har och har samlat på mig. Som att till exempel kunna ta in mina musikkontakter i ett modesamanhang. Här får jag kombinera mina två kärlekar, avslutar Jonna Bergh till Resume.se.

Erika Siljendal

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.