Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hård kritik mot Systemets kampanj

Publicerad: 27 Oktober 2009, 08:39

Systembolaget går i veckan ut i en stor kampanj där de fastslår att det svenska försäljningsmonopolet är världens smartaste. – Statlig opinionsbildning är inte bra i en demokrati och Systembolagets senaste kampanj är ett flagrant övertramp, säger Henrik von Sydow, riksdagsledamot för Moderaterna.


Ämnen i artikeln:

SystembolagetMaria RankkaForsman & Bodenfors

Systembolagets annons publicerades i flera dagstidningar idag. Bakom annonsen ligger Forsman & Bodenfors.

Systembolaget har gått ut i en bred kampanj där de på ett uppslag i de stora morgontidningarna beskriver hur det svenska försäljningsmonopolet uppkom. De skriver också att monopolet behövs lika mycket idag.
Om alkoholförsäljning tilläts i dagligvaruhandeln skulle resultatet bli 1 600 fler dödsfall, 14 000 fler misshandelsfall och en sjukskrivningsdagarna skulle öka med 16 miljoner, skriver Systembolaget i annonsen och hänvisar till Folkhälsoinstitutet.

Riksdagsledamoten Henrik von Sydow har nu skrivit brev till Systembolagets vd Magadalena Gerger och tänker ta upp frågan med regeringen via statsrådet Maria Larsson.
– Det är en snyggt utformad och välformulerad annons. Men statliga företag ska inte ägna sig åt opinionsbildning. Folket, politiker och medier ska ha synpunkter på staten. Inte tvärtom.

Systembolaget har monopol. Bör de överhuvudtaget göra reklam?
– Det är klart att de får informera om sina öppettider och annat praktiskt som hjälper kunden.

Även Timbros chef Maria Rankka är kritisk till Systembolagets kampanj.
”Det är inte första gången Systembolagets resurser används till att bedriva politisk opinionsbildning”, kommenterar hon på tankesmedjans hemsida.

Systembolagets press- och informationschef Lennart Agén.
– Det vi nu gör är att informera om vår verksamhet och vårt uppdrag. Idag har kunderna också kunnat komma med synpunkter på vår verksamhet direkt till vår vd.

Men tar ni inte ställning för monopolet i er annons?
– Vi vill beskriva vårt uppdrag och informera svenskarna om vår roll och vår uppgift.

Känner inte svenskarna till er verksamhet?
– Det är nog ganska olika. Det märker jag när jag träffar personer på en bjudning och berättar att jag jobbar på Systembolaget.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.