Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hårt slimmat Metro visar vinst

Publicerad: 1 februari 2010, 16:13

Metros vd Per Mikael Jensen har lagt ner, sålt, sparkat, sparat och lånat in friska pengar från ägarna. Stormaktstiden är över och huvudkontoret flyttar från London till Söder. Men i år kan de plågade aktieägarna äntligen hoppas på verklig vinst.


Ämnen i artikeln:

MetroBörsPer Mikael Jensen

truefalse

Hollands Metro bidrar till att Metros vd Per Mikael Jensen kan visa vinst.

För nio år sedan värderades Metro International till 7 miljarder kronor. För två år sedan var koncernen värd lika mycket som Stampen betalade för Södermanlands Nyheter i Nyköping, omkring 350 miljoner. Då ersattes Pelle Törnberg av dansken Per Mikael Jensen som snart fick finans­krisen i knät.

Han har lagt ner sorgebarnet Spanien, sålt rörelserna i USA, Italien och Portugal, släppt in delägare som Schibsted i Sverige och slimmat organisationen. Konjunktur och krympt rörelse får försäljningen på fall, men kostnaderna faller minst lika snabbt. Resultatet ser vi sannolikt redan nästa torsdag när Metro redovisar Q4.

År 2009 var ett skräckår för dagstidningar världen över, men Metro segar sig sakta mot ytan:
Sverige kan ge en vinst på 40–50 miljoner, Holland 30 miljoner, Hongkong, Chile och S:t Petersburg bidrar också. Den stora marknaden i Frankrike kan nå break-even och det plågade Grekland som Per Mikael Jensen vill sälja går faktiskt plus. Det i somras sålda Italien tynger resultatet, Moskva går back, Ungern har problem och onlineverksamheten kostar bara pengar, som i många fall får skrivas på marknadsföringsbudgeten. Men till sist ändå ett hyggligt fjolår.

I år väntas världsekonomin vända, men då är uppsidan för Metro mind­re eftersom verksamheten har krympts och vinsten på viktiga marknader ska delas med minoritetsägare som Schibsted och franska tv-bolaget TF1. Franchisetidningarna ger Metro lite del i resultatet, men merparten av eventuell­ vinst tar den nya ägaren.

Avgörande för Metros resultat blir utvecklingen på arbetsmarknaderna. Platsannonser har höga marginaler redan på papper, ännu högre på nätet. Här har Metro Sverige smart nog skjutit in sig på studenter, teknik och rekrytering.

Lågkonjunkturen har rensat bort många Metrokonkurrenter, det bästa exemplet är när City i Sverige flydde till en egen nisch. Konkurrens tvingar gratistidningar att öka upplagan och rabatterna. Höjda kostnader och sänkta intäkter slår dubbelt mot resultatet. Nu har Metro Sverige minskat upplagan, jackat upp annonspriserna och skapat nya annonspaket med partnern Schibsted.

Metro är på rätt väg, men den som ska värdera koncernen eller räkna på p/e-tal ska komma ihåg att Metro i fjol lånade in hela dagens börs­värde, 550 miljoner, i form av långa köpoptioner som om de utnyttjas späder ut aktien kraftigt.

”Världens största tidning” Metro krymper, men när nu direktör Per Mikael Jensen och hans bantade stab flyttar hem till födelse­staden kan firman ”fira moppe”­ med att visa vinst.

Veckan som gick – och som kommer

Tungt år för Elanders. På fredag kommer tryckkoncernen Elanders med sitt bokslut för 2009. Det blir ett tungt år för koncernen som ska sammanfattas. Under årets nio första månader sjönk försäljningen med 17 procent och förlusten före skatt blev 56,5 miljoner kronor. I november varslades 30 anställda i den svenska verksamheten.

Flera rapporter på gång. Nästa torsdag kommer en rad rapporter med anslutning till branschen. Förutom Metro (se ovan) kom­mer 2Entertain med den färske vd:n Tomas Gustafsson att berätta hur biljettförsäljning­en går. Även pappers­bolagen Holmen och Stora Enso kommer med rapporter som kan ge ett läge för pappers­priserna framöver.

Molly för män. Odd Molly lanserar en herrkollektion under varumärket Post Fire Dew. Kampanjen har redan börjat och blivit polisanmäld, berättade den kreative chefen Per Holknekt för Resume.se. Han var också säker på att den blir en framgång.
– Vi säljer Odd Molly i 3 600 butiker. De kommer att vara intresserade även av herrkollektionen.

Optimistisk chef. Intellectas koncernchef Richard Ohlson tror på bolaget han leder. Den 15 januari köpte han genom ett bolag 10 000 aktier i Intellecta. Prislappen landar på runt en halv miljon.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

MetroBörsPer Mikael Jensen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News