Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Haveri för Brexit-kampanj: ”Patetisk"

Publicerad: 14 Januari 2019, 12:12

Brexit är två månader borta. I sista minuten har den brittiska regeringen släppt en kampanj som ska ge svar på frågorna hur Storbritanniens EU-utträde kommer att påverka medborgarna – utan att ge någon information.


Ämnen i artikeln:

BrexitKommunikation

I förra veckan lanserade myndigheten som administrerar Brexit (DExEU) en kampanj som först gick ut i radio för att visa hur ett EU-utträde kommer påverka dem. Problemet som kritikerna raljerar över är att kampanjen inte ger några svar utan hänvisar mottagaren till en sajt för mer information.  

Det fanns inte heller någon pressrelease eller nyhet på regeringens hemsida för att presentera kampanjen och kända journlister har klagat över att de varken har fått tillräckligt med information eller kopior av kampanjen.

kampanjsajten syns olika figurer som ska symbolisera den brittiska allmänheten , men informationen är bristfällig.

Politikernas dom över kampanjen har varit hård skriver Campaign:

– Ser ut som några barn har gjort den på lunchrasten, sade Labours parlamentariker Jo Stevens.

David Noble, PR and kommunikationsdirektör för Bluewater Group, beskriver sajten som
– Patetisk, horribel och nedlåtande.

Enligt en talesperson för kampanjen har kampanjen förtestats mot alla tänkbara målgrupper och låter hälsa att sajten kommer att uppdateras med innehåll kontinuerligt.

Utöver den bristande informationen har den ansvariga myndigheten som står bakom kampanjen DExEU varit iögonfallande blygsamma när det kommer till att uppmärksamma satsningen. Först dagen efter lanseringen publicerade myndigheten en tweet om att kampanjen existerade.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

BrexitKommunikation

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.