Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

HELA LISTAN: De är Näringslivets 150 Superkommunikatörer

Publicerad: 27 Juni 2019, 10:51

Bianca Ingrosso, Lars Appelqvist, Greta Thunberg, Mia Skäringer och John Mellkvist är årets kategorivinnare i Näringslivets 150 Superkommunikatörer. Storvinnare är Greta Thunberg.

Långt innan juryarbetet hade satt igång var det klart vem som skulle ta hem årets Näringslivets 150 Superkommunikatörer. Men så är Greta Thunberg en 15-åring som får tidigare års vinnare att framstå som lättviktare.


Långt innan Resumé ens började planera inför Årets Superkommunikatörer var det redan klart vem som skulle bli årets stjärna. Juryn behövde knappast kallas in.

Greta Thunberg är unik och inte jämförbar med någon annan eller med någon tidigare Superkommunikatör. Förra årets vinnare, hotellmagnaten Petter Stordalen, framstår mer som en lättviktig sång- och dansman bredvid Greta Thunbergs djupa allvar.

Hon är mer än en Superkommunikatör. Redan nu har hon blivit en mytologisk gestalt OCH en vanlig tonåring med flätor som är allvarligt bekymrad för jordens framtid.

Det är historia som vi har lyckan att få följa just nu.

Nej, det behövdes knappast en jury för att bestämma sig för Greta Thunberg. Därmed inte sagt att juryn var onödig. Den diskuterade och sorterade fram ytterligare 149 superkommunikatörer. Varav de flesta är helt nya. Bara det en bedrift och när man tittar närmare på de utvalda är de helt självklara namn.

Superkommunikatörerna 2019 är annorlunda. Tidigare år har vinnarna varit dynamiska personer som har använt sin lyskraft för mer eller mindre tydliga syften. Bianca Ingrosso som finns med på årets lista kan beskrivas som den typen av kommunikatör, men hon är också lite annorlunda.

För årets Superkommunikatörer är naturligtvis inga bleka individer, men det som skiljer ut dem är deras målmedvetenhet. De vet att de har en förmåga och använder förmågan för att göra skillnad.

Löfbergs vd Lars Appelqvist använder sin tyngd av att vara en av näringslivets höjdare för att driva hållbarhetsfrågor och ifrågasätter manlighetsnormer. När andra direktörer spelar golf och plockar hem bonusar förändrar han världen – vilket därtill har varit till fördel för både världen och det stora kafferosteriet i Karlstad.

Mia Skäringer gör en mullrande upprörd feminism folklig med sin humor och sitt kändisskap. Hon sätter en hård strålkastare på skillnaderna mellan könen och fyller sportarenor över hela Sverige med kvinnor som entusiastiskt kliver upp bredvid henne på barrikaderna.

John Mellkvist är veteran i kommunikationsbranschen och känd för sina omvärldsanalyser. Men en dag bestämde han sig för att ändra på en av de kanske mest svårkommunicerade trenderna – ålderismen. Han kvalar inte ens in själv i kategorin, men har oförtrutet, envist och med tiden framgångsrikt kommunicerat om riskerna med att välja bort äldre och fördelarna med erfarenhet. Dag efter dag, år efter år har han fortsatt att lyfta fram ålderismen till en fråga som i dag är självklar på agendan.

Bianca Ingrosso skiljer kanske ut sig från de andra Superkommunikatörerna med sin roll i den kändisbelysta världen. Men precis som de andra lägger allt sitt fokus på hållbarhet och sociala frågor har Bianca Ingrosso blicken fäst på sin miljon följare. Hon bryr sig, engagerar sig och pratar med sina följare på ett sätt som bygger en ny typ av relationer.

Och till sist Greta Thunberg. I Resumés magasin förklarar Erik Hörnfeldt fenomenet Greta Thunberg. Han jämför henne med stora estradörer som Göran Persson, Hans Rosling och Steve Jobs. Jämfört med dem är hon stel, obekväm och så mycket starkare. För hon är just ingen estradör utan rakt igenom äkta. Och hon har en mission.

Vinnare i kategori kultur & nöje: Mia Skäringer – Feminist vid frontlinjen

Mia Skäringer är en av Sveriges mest hödljudda feministiska röster. Och det betalar sig. Med showen "Avig Maria – No more fucks to give" sålde hon ut Globen fem gånger om – rekord och bättre än stjärnor som Madonna och Eminem. Bäst säger hon det kanske själv:

"Jag har övat mig på den här stunden i hela mitt liv. Jobbat arslet av mig. Jag har inte bara skapat mitt eget material utan även mitt eget utrymme. Min egen scen. Nej, jag har kanske inte skrutit så jävla mycket. Och definitivt inte fjäskat för branschen (...) Så faktiskt; In your face grabbar. Det är jag, Metallica, Eminem och Kent. Alla ni som är så intresserade av försäljningssiffror. Som räknat om och förbi. Förenklat och förklarat min framgång. Reducerat mig till en "kvinnlig komiker" som hade tur i tiden. Vi har ett nytt resultat. Jag klarade mig fint utan ryggdunk. Utan att någonsin tänka på att jag är kvinna."

Vinnarlistan Kultur & Nöje:

1 Mia Skäringer, komiker och skådespelare, en tydlig röst på Instagram och "No more fucks to give" slår Globenrekord.

2 (NY) Jesper Rönndahl, fick Sverige att intressera sig för nyheter.

3 Anna Serner, Filminstitutet som förändrar och påverkar jämställdhetsarbetet inom svensk film

4 (NY) Jonas Hassen Khemiri, författare och dramatiker.

5 Johan Renck, regissör som har fått det stora genombrottet med hyllade HBO-serien "Chernobyl".

6 (NY) Julia Dufvenius, skådespelare som skrev öppet brev om sextrakasserier på Dramaten.

7( NY) Hiphop, musikgenre som förenar.

8 (NY) Annika R Malmberg, föreläsare, artist, författare och vd för Hamilton Group.

9 (NY) Anette Rosvall, initiativtagare till Stellagalan som prisar gastronomi och arbetar för en mer jämställd restaurang­bransch.

10 (NY) Hampus Nessvold, hyllade föreställningen "Ta det som en man" efter boken med samma namn, som utmanar och uppmuntrar nya mansroller.

11 Emma Knyckare, drog i gång Statement festival via en tweet.

12 (NY) Rebecka Åhlund, författare till "Jag som var så rolig att dricka vin med".

13 (NY) Moa Gammel, skådespelare, driver #metoo 2.0..

14 ( NY) Jessika Gedin, "Babel" SVT, gör kultur intressant.

15 Camilla Läckberg, författare som sticker ut.

16 Per och Jan Broman, Kalle Skoog, sätter Fotografiska på världskartan.

17 Sara Danius, professor, litteraturforskare, kritiker och författare.

18 Silvana Imam, rap­artist som tar ställning och bygger bolaget Naturkraft.

19 Zara Larsson, världsartist och samhällsdebattör som prisas av Fredrika Bremer-förbundet.

20 (NY) Iza & Elle, tvillingarna Iza och Elle som har dansvideor på Tiktok och fem miljoner följare.

21 (NY) Giovanna Battaglia Engelbert, stilikon.

22 (NY) Aningslösa influencers Instagramkonto som lyfter fram influencers flygvanor.

23 (NY) Emma Molin, skådespelare, manusförfattare, komiker som programleder Grammis- och Guldbaggegalan.

24 (NY) FLX, produktionsbolag bakom Netflixsuccén "Störst av allt" och "Bonusfamiljen".

25 (NY) Marie Agerhäll, skådespelare, komiker och manusförfattare bakom "Dips".

26 (NY) Anna Nyström, en av de största i Sverige inom träning på Instagram.

27 Eva Röse, skådespelare med stark röst i #tystnad tagning/#metoo.

28 (NY) Dyngbaggegalan, humorkonto på Instagram.

29 (NY) Diego Farias, medgrundare och vd på det nya digitala skivbolaget Amuse.

30 Thomas Eriksson, föreläsare och författare "Omgiven av idioter" som har blivit idiotförklarad.

Vinnare i kategori medier: Bianca Ingrosso – Fokuserad vänskap

Bianca Ingrosso har över en miljon följare på sociala medier. Och alla är hennes vänner. Därför är hon Årets Superkommunikatör i kategorin media. Hon är tv-stjärna, influencer men kanske främst medieentrepenör. En del gör misstaget att förklara hennes framgång med att hon fötts in i en kändisfamilj. Det i och för sig men har mindre betydelse i dag. Hon har medvetet och systematiskt byggt upp sitt medieimperium. I alla sina kanaler delar hon sitt liv – från anorexia till sminktips – med sina följare lika lojala som de var närmaste vänner. Bianca Ingrosso har förmåga att sudda ut gränserna mellan det digitala och verkliga, mellan det privata och offentliga. När andra bygger relationer är Bianca Ingrosso en nära vän. Det här har både traditionella mediebolag och retailföretag mycket att lära av.

Vinnarlistan Medier:

1 (NY) Bianca Ingrosso, influencer, mediepersonlighet och entreprenör.

2 (NY) Katarina Wennstam, jour­nalist och sommarpratare som driver kampen mot mäns våld mot kvinnor.

3 Linnéa Claeson, handbollsspelare och aktivist.

4 (NY) Daniel Weilar, medgrundare av onlinefrågesporten Primetime, som gör allmänbildning coolt bland kidsen.

5 Margaux Dietz, influencer som engagerar unga i valet.

6 Emma Frans, forskare och folkbildare som slår hål på myter i sociala medier.

7 (NY)Patrik Lundberg, Expressenkrönikör och en av få i medierna med arbetarklassperspektiv.

8 Navid Modiri, podden "Hur kan vi" som både har hyllats och skapat skandal, men engagerar fler och fler.

9 (NY) Paul Hansen, prisad DN-foto­graf.

10 (NY) Åsa Beckman, kröniker i DN om relationer som engagerar.

11 (NY) Stina Oscarson, författare och samhällsdebattör som inte ryggar för att intervjua nazister.

12 (NY) Emanuel Karlsten, medieanalytiker.

13 (NY) Anna Bennich Karlstedt, psykologen i TV4 och DN som nu också har startat en mission mot ensamhet.

14 (NY) Helle Klein, chefredaktör Dagens Arbete, tabil röst i åsiktskaoset.

15 (NY) Nanna Olasdotter Hallberg, P3-podden "punani _99" driver med tonåringar som bantar och knarkar.

16 (NY) Anna Björklund, Moa Wallin och Bianca Meyer, podden "Della Q" som pratar om det andra inte vill prata om.

17 (NY) Anton Berg & Martin Jonsson, podden "Spår" som följer spåren i omtvistade fall där förtroendet för rättsväsendet har urholkats.

18 (NY) Nils von Heijne, har fått halva branschen filosofisk med sin existentiella podcast, "A dying podcast".

19 Ellen Bergström, programledaren och influencern som missionerar mot psykisk ohälsa och alkoholproblem.

20 (NY) Anna-Carin Stenholm Pihl, producent till dokumentären "Älska mig för den jag är".

21 (NY) Anton Granlund, "Influencerpodden" som samlar alla tunga influencers.

22 (NY) Camilla Gervide, grundare av bloggbevakning.se som granskar andra bloggare och influencers.

23 (NY) Daniel "Eggemannen" Ekberg, lättar upp den stiffa stämningen på Linkedin med kropps­aktivism inlindad i dans.

24 (NY) Malin Mendel, SVT Indienkorrespondent, förklarar världens största demokrati.

25 (NY) Ola Söderholm, Sveriges kanske största (enda) politiska influencer.

26 (NY) Lennart Claesson & Gustav Wallin, Grundare av Handmade Media.

27 Nour El Refai, komiker, manus­författare och skådespelare som föreläser om utanförskap och kämparglöd.

28 Irena Pozar, chefredaktör för Veckorevyn hemma i vardagsrummet.

29 Jocke & Jonna, youtuber med 163,58 miljoner visningar 2018.

30 Alexander Bard, ständig debattör, författare och föreläsare.

Vinnare i kategorin företag & näringsliv: Lars Appelqvist – Mäktig och normbrytande

Tidigare i år bjöd Löfbergs vd Lars Appelqvist in Färjestad BK:s elitlag på killmiddag för att diskutera manlighetsnormer på isen och i omklädningsrummet. Löfbergs är Färjestads största sponsor så när Lars Appelqvist vill ha förändring då lyssnar breda hockeyspelare.

Det gäller att använda sin position för att göra skillnad.

Han har varit vd på det familjeägda kafferosteriet i Karlstad i elva år. Kaffeproduktion sätter tydliga avtryck i miljön. Men under Lars Appelqvists ledning har Löfbergs införlivat utvecklingsprojekt i odlarländer, satsat på miljösmarta transporter och fasat ut den fossila plasten i sina kaffepaket. En riktig strategi. Försäljningen har ökat kraftigt, bolaget har internationaliserats och integrerat hållbarhetstänket från Karlstad till kaffeplantagen runt om i världen.

Men ett hållbart kafferosteri räddar ingen planet. Således har Lars Appelqvist drivit hållbarhetsfrågor som styrelseledamot (ordförande sedan 2016) i branschorganisationen Livsmedelsföretagen under hela 10-talet. Vilket resulterade i att organisationen nu i vår lanserade ett gemensamt hållbarhetsmanifest. Återigen ett resultat av hur Lars Appelqvist använder sin makt för att göra skillnad.

Vinnarlistan Företag & Näringsliv:

1 (NY) Lars Appelqvist, Löfbergs vd som integrerar hållbarhetstänk i alla delar av Löfbergs verksamhet, liksom i Livsmedelsföretagen och i Färjestad.

2 (NY) Stefan Ytterborn, tidigare POC, numera kommunicerar med Cake.

3 (NY) Lukas Carlsén, Fredrik Fors och Johan Ardelius, Hedvig försäkringsbolag, utmanar hela branschen.

4 (NY) Toni Petersson, Oatlys vd, livsmedelsdirektör som sticker ut.

5 (NY) Douglas Stark & Fredrik Hjelm, grundare av Voi som elektrifierar storstadstrafiken.

6 (NY) Karma matappen där man kan fynda mat som annars skulle ha slängts.

7 (NY) Mats Hederos, AMF Fastigheters vd, som etablerat podden "Människobyn", om Stockholms framtid.

8 (NY) Siduri Poli, grundare av Changers Hub, en entreprenörshubb och innovationshus i Alby och Botkyrka.

9 (NY) Aleksandra Avli, grundare av nätverksappen "Her online network".

10 (NY) August Bard Bringeus & Jakob Nilsson Dworsky, grundare Asket som har gjort hållbart mode stekhett internationellt.

11 (NY) Sara Wimmercranz & Susanne Najafi, Backing Minds stark röst för mer jämställt VC och för bolag bortanför Stureplan.

12 (NY) Gustav Johansson, "Jävligtgott", en maktfaktor som har lyckats skapa en rörelse för vegansk/växtbaserad mat.

13 (NY) Saeid Esmaeilzadeh, grundare av Serendipity Group.

14 Petter Stordalen, ständigt aktuell, nu också in i bokbranschen.

15 Börje Ekholm, vd Ericsson.

16 Lili Assefa, vd Assefa Communication, leder bolaget som förvärvade Hope och Whyred, har blivit en av de viktigaste aktörerna inom Modesverige.

17 Isabella Löwengrip, entreprenör, bloggare och designer.

18 (NY) Eva Karlsson, vd Houdini Sportwears som konsekvent betonar vikten av hållbarhet

19 (NY) Andreas Palm & Christian Larson, duon bakom det hajpade underklädesvarumärket CDLP som har hyllats även i de största internationella modemagasinen och har gjort kreativa samarbeten med alla från Jonas Åkerlund till Tom of Finland.

20 (NY) Alexander Stutterheim, grundare Stutterheim och John Sterner.

21 (NY) Anna & Calle Wikner, grundare Stockholms Bränneri, ett destilleri brygger med storytelling.

22 Andra Farhad, grundare av Börshajen som fyller Hovet och folkbildar inom finans.

23 (NY) Jessica Löfström, vd Expandera Mera, för hennes kamp för ordning och reda i byggbranschen.

24 (NY) Jerry Engström, turismentreprenören och inspiratören som har satt Höga kusten på kartan.

25 (NY) Madeleine Lindgren Lassoued, head of digital marketing på Volvo Car Mobility.

26 (NY) Sven Wolf, grundare av eltaxibolaget Bzzt.

27 (NY) Samer Al Moubayed, grudare av Furhat som tar roboten till försäljning.

28 (NY) Stefan Krook, entreprenör och medgrun­dare till det digitala brevlådeföretaget Kivra.

29 (NY) Anders Jensen, koncernchef Nent, förmåga att kommunikativt skapa en berättelse om det ekosystem Nent representerar.

30 (NY) Rickard Bröms, grundare och vd på Vessla som kan koka soppa på en spik.

Vinnare i kategori Kommunikation: John Mellkvist – Med ålderns rätt

Envist och systematiskt har Mindmakers PR-konsult John Mellkvist lyft en tråkighetsstämplad åldersfråga till ett samhällsämne som gäller oss alla. Därför är han Årets Superkommunikatör i kategorin Kommunikation.

John Mellkvist ser eterneller där andra bara ser mossa. När lycksökare upprepar förutsägbara truismer på samma platser där alla andra för tillfället står gick han sin egen väg och plockade upp en fråga som bara drabbade tanter och farbröder bråkade om. Han tjatade. Vred på varje argument, vände på varje sten och hittade nya ingångar och perspektiv. I början av resan var det vissa som ifrågasatte John Mellkvist. Vem betalar honom? Varför den här frågan? Det här ger ju ingen inbjudan till "Sommar" i P1.

I två år, vareviga dag har han kämpat med siffror och bokstäver. Han har jämfört ålderism med rökning, berättat andras historier och erfarenheter, gett äldre drömmare en röst och förhoppningar om att kanske vara en late bloomer som sitter inne på oförlöst kraft.

För John Mellkvist tjatar fortfarande. Han vågar vara jobbig och det har belönat sig. Åldersfrågan har fått en plats i solen och konsulten själv handplockades av regeringen för att reda ut hur man kan ta vara på äldre på arbetsmarknaden. Arbetet har skett i en tid där ungdomskulten har större påverkan än någonsin, där tech är i förarsätet och där många värjer sig för att titta i backspegeln. I en verklighet där John Mellkvists jämnåriga och meriterade vänner inte får komma på jobbintervju för att de är "överkvalificerade".

John Mellkvist vill få andra att förstå att det ALDRIG är försent, att INGEN är överkvalificerad, att det livslånga lärandet inte bara är en floskel utan något som ger samhällsnytta, på riktigt. Kanske är det därför han är en sorts långsiktighetens mästare.

Vinnarlistan Kommunikation:

1 (NY) John Mellkvist, pr-konsult på Mindmakers, framtidsspanare och aktivist inom ålderismen.

2 (NY) Canan Yasar, Nicole Kavander, Roshanak Fatahian, nätverket All of us som lyfter frågorna om jämlikhet och mångfald i branschen.

3 (NY) Kaj Török, informations- och hållbarhetsansvarig på Max som inte drar sig för att sticka ut hakan.

4 David Sandström, marknadsdirektör Klarna som tänker nytt.

5 (NY) Aynur Isayeva, på Gullers Grupp, har startat kommunikationsutbildning i Skärholmen och samarbetar med Fryshuset.

6 (NY) Anders Westgerd, Göteborgskooperativet för independent living (GIL) som ligger bakom gerillakampanjen "CP-fri zon".

7 Stina Wollter, kroppsaktivist, konstnär och radioprogramledare och en naturkraft i sociala medier.

8 (NY) Nathalie Edström, sociala medier-chef på Norrköpingbaserade succén Ideal of Sweden.

9 Magnus Jakobsson, världsnamn inom reklam och platinavinnare.

10 (NY) Jenny Burman, podden "Slumpens hjältar", om civilkurage.

11 Jesper Kouthoofd, Grundare av Teenage Engineering som intar Kina.

12 (NY) Sheila Johansson, regissör New Land som dominerade Roygalan och förändrade därmed en skev könsbalans.

13 (NY) Niklas Ekstedt, krögare, författare och tv-serien "Four hands menu".

14 (NY) Joséphine Edwall Björklund, kommunikationsdirektör på Essity med samhällsengagemang.

15 (NY) Charlotte Sundåker & Linda Waxin, tanke­smedjan Ownershift.

16 (NY) Lina Franzon och Johanna Johansson, grundare av ad-women.com, register över kvinnliga talanger i kommunikationsbranschen.

17 (NY) Eric Calderon och Adam Mikkelsen, Malmöbyrån The Odd Company som skapar kommunikation som uppmärksammas internationellt.

18 Natalia Brzezinski, vd på Brilliant Minds som lockar världseliten till Sverige.

19 (NY) Arvid Axland, grundade byrån Pool, föreläser om upplevelser som kommunicerar.

20 (NY) Michael Grimborg, marknadsdirektör Synsam som bygger varumärke på nytt sätt.

21 Christina Knight, föreläsare och grundare av organisationen Take Two, författare till "Not buying it" och styrelseledamot i UN Women Sverige.

22 (NY) Sebastian Carlsson, kommunikationsdirektör Saab, vågar vara mer transparent i en bransch som har präglats av tystnad.

23 Amanda Oxell, Annonsrådet som arbetar för jämställd kommunikation.

24 (NY) Sara Hildén Bengtsson, Open Studios och med på Creative Reviews lista över världens mest kreativa ledare.

25 (NY) David Orlic, innovationschef på Prime, Järvaveckan och Stockholm OP.

27 (NY) Joakim Jardenberg, förändringsförespråkare som håller i den dagliga videopodden #ensakidag.

28 (NY) Lisa Höglund, ansvarig på Länsförsäkringar i Västra Götaland som beställt kampanjerna "Miss Lyckad" och "Skärmhjälpen".

29 (NY) Fredrik Toreskog, commercial director ESS Group har lyckats, byggt deras destinationer, allt från Pigalle till Steam Hotel.

30 (NY) Anna Laestadius, svenska marknadschefen på TUI som nu har fått rollen som global kreativ chef för koncernen. Tog TUI till seger i Årets marknadsavdelning 2019.

Årets Superkommunikatörsjury bestod av: Christina Knight, Jan Berkö, Lina Söderqvist, Fredrik Svedjetun, Mathias Wellström, Per Schlingmann och Helena Westin. Ej på bild: Micael Dahlén och Seher Yilmaz.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.