Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Hellre ful och trevlig än snygg och tråkig" – Borlänge kommuns svarskampanj blev PR-succé

Publicerad: 26 oktober 2018, 11:45

Borlänge blev för några dagar sedan utnämnd till Sveriges fulaste stad. Borlänge kommun drog snabbt till verket med en motkampanj – och fick över 4000 hyllningsmail och telefonsamtal.


Nyheten om att Borlänge blivit utsedd till Sveriges fulaste stad i en omröstning av föreningen Arkitektupproret har spridits som löpeld i både lokala och nationella medier, och skrivits om i mer än 226 artiklar i traditionella medier och i 965 publiceringar i sociala medier, skriver SvT. Som svar lanserade kommunen videon "hellre ful och trevlig än snygg och tråkig" som kort beskriver delar av Borlänges utveckling, en film som för tillfället är uppe i hela 62 232 visningar. Samtidigt ändrades infartstavlorna till Borlänge så att de statiskt visade budskapet. Båda insatserna vilar på Borlänge kommuns "trevligt folk"- koncept som de jobbat med sedan 2010. Näringslivschefen Angelica Ekholm svarade även med en debattartikel på SvT Opinion.

– När vi såg att vi blivit utnämnda så ville vi för alla Borlängebors skull bemöta det på något sätt, säger Angelika Ekholm till Resumé och fortsätter:

– Efter det att vi publicerade filmen och infartstavlorna utanför Borlänge har vi fått enorm medial uppmärksamhet. På morgonen hörde P1, sedan TT och P4 Dalarna, av sig, sedan har vi blivit kontaktade av bland annat Tidningen Metro, Mix Megapol, Aftonbladet, Expressen, lokalpressen och många andra. I måndags var vi med i Aktuellt och igår var vi med i SVT Opininon live. Vi har även fått en fantastisk respons med över 4000 som mailat och ringt och sagt "heja Borlänge" och att Borlänge inte alls är fult och att de uppskattar vår film och våra svar gentemot Arkitektupproret.

Borlänge kommuns svarsfilm:

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.