Nyheter
Hemnets omsättning ökade i andra kvartalet, men reklamintäkterna släpar efter
Publicerad: 20 augusti 2021, 08:11
Foto: Pressbild
Hemnet växer så det knakar, enligt senaste kvartalsrapporten. Omsättningen har ökat med 47 procent, men reklamintäkterna hänger inte med.
Ämnen i artikeln:
HemnetOmsättningen har ökat med 47 procent jämfört med samma period förra året, från 144,2 miljoner till 212,5 miljoner. Reklamtjänster står för drygt 23 procent av intäkterna, 48,8 miljoner. Det är en ökning i kronor, om man jämför med samma period året innan (36,3 mkr), men en minskning med 2 procentenheter. Under Q2 2020 stod reklamtjänster för 25 procent av intäkterna.
Foto: Skärmdump från Hemnets kvartalsrapport.
I avsnittet ”Risker och osäkerhetsfaktorer” skriver Hemnet följande om reklamaffären:
”Hemnets reklamaffär har fortsatt att utvecklas väl och vi erbjuder annonsering både genom direktförsäljning och genom programmatisk handel. Utvecklingen och trender för annonsköp på marknaden kan påverka Hemnets intäkter både positivt och negativt.”
LÄS OCKSÅ: Designern om Camilla Läckbergs logotyp för lyxvillan: ”Höjer förmodligen värdet rejält”