Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Henrik Düfke

Publicerad: 15 April 2010, 07:20

Har du fått Skatteverket att köpa en röstningsmodell till vart skatten ska gå med ”The voiceipt campaign”?


Ämnen i artikeln:

Henrik Düfke

– Inte riktigt. Det är ett fiktivt studentprojekt vi gjorde för Skatteverket.

Vad går det ut på?
– Briefen var att belysa pro­blemet att många småföretagare inte betalar in momsen. Om folk ber om kvitton vid varje köp så blir det svårare att fuska med momsen, men ingen vill gå omkring med kvitton. Idén är att man ska kunna rösta med sitt kvitto varje gång man köper någonting och visa vart man tycker att momsen ska gå.

Varför gjorde ni på det här viset?
– Dels för att det ger en anledning att be om ett kvitto, och snabbt kunna göra sig av med det, dels det blir också som en konstant dialog mellan Skatteverket och svenska folket.

Vad händer med det resultat som de som röstar röstar fram?
– Tanken är att politiker ska få tillgång till resultaten varje månad.

Vad består priset av?
– En fin statyett. Men framför allt känns det jättekul att vi vann Best in show i en internationell tävling som Andys. Vi vann också deras Glenn C. Smith-stipendium.

Hur mycket pengar är det och vad ska ni göra med dem?
– 5 000 dollar. Vi har ingen bra plan vad vi ska göra med pengarna ännu, men vi är ju kreatörer så vi får hitta på något.

Vilka är ”vi”?
– Designern Bjorn Borstelmann som går på Miami Ad Schools europeiska campus i Hamburg,  och Thibault Gerard och jag.

Var jobbar du nu?
– Jag och Thibault börjar på BBH New York på måndag. Så nu får vi börja packa!

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Henrik Düfke

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.