Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 21 september 2010, 10:34
Annonsmarknaden är fortsatt het och växande. Enligt senaste Mediebyråbarometern ökade medieinvesteringarna med 24 procent i augusti jämfört med samma månad förra året.
Augusti är även starkare än samma månad 2007 och 2008.
– Värt att notera är dock att augusti hade fem måndagar, vilket i huvudsak påverkar TV-siffrorna positivt, men den generella bilden är dock väldigt tydlig även justerat för detta, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.
Samtliga mediekategorier går framåt förutom DR/Annonsblad och kategorin övrigt som tappar. Allra bäst går Bio med en ökning på 65 procent, Kvällspress som är upp 42 procent och Utomhus/Trafikreklam som ligger knappt efter med 41 procent.
TV har fortsatt problem med att det är proppfullt i rutan. Man tvingas säga nej till medieköpare och ökningen stannar därför vid 25 procent.
– När det gäller TV ser vi att situationen med den översålda marknaden fortsätter även under september och oktober. Det innebär att vi nu har haft en tv-marknad med större efterfrågan än utbud i sex månader . Då vi under ett halvår inte kunnat vara säkra på att kunna köpa de tv-kampanjer som planerats börjar nu allt fler annonsörer att se över sina planer och flytta tv-pengar till andra medier för att säkra sina kampanjmål, säger Håkan Gustafsson, vd för Carat Norden.
Ove Gustafsson