Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hilanders och BerntzonBylund slås ihop – varumärket Hilanders försvinner

Publicerad: 20 december 2018, 09:34

Joachim Berntzon, Jesper Löfgren (ny Client Director), Hans Bylund och Niklas Gustavsson.

Bara två dagar efter att H&H Group aviserade sammanslagningen mellan Springtime och Intellecta slås även BerntzonBylund ihop med Hilanders.


Ämnen i artikeln:

HilandersH&H GroupBerntzonBylund

I onsdags meddelade H&H Group, som de senaste åren varit i förvärvstagen, att man skulle komma att slå ihop Intellecta och Springtime. Intellecta förvärvades 2017 från ICTA tillsammans med Hilanders, Bysted, Tomorrow och Unreel. Även den sistnämnda byrån har kommit att fusioneras, då tillsammans med Creo.

LÄS MER: BerntzonBylund säljer byrågruppen till H&G Group

Nu står det klart att även Hilanders fusioneras tillsammans med BerntzonBylund. Hilanders har sedan starten fokuserat på B2B-området medan BerntzonBylund haft ett fokus på både B2B och B2C. I samband med sammanslagningen kommer varumärket Hilanders att försvinna.

– Våra verksamheter står väldigt nära varandra och vi har länge sett Hilanders som en tuff konkurrent, säger BerntzonBylunds vd Joachim Berntzon. När vi blev en del av H&H Group i september blev vi syskonbyå till Hilanders och insåg snabbt att vi också stod ännu närmre varandra än vi trodde. Både arbetsmässigt och kulturellt.

LÄS MER: H&H Groups vd: Därför ser vi sammanslagningar i branschen just nu

Sammanslagningen sker vid årsskiftet och kommer att slutföras under det första kvartalet 2019. Joachim Berntzon menar att man ska ha respekt för vad det innebär att slå ihop två organisationer men att det finns goda förutsättningar för att utfallet ska bli positivt.

– På det här sättet vår alla våra konsulter ett bredare perspektiv och de erbjudanden som finns inom BB Comm kommer att stå till våra kunders förfogande.

Joachim Berntzon berättar vidare att BerntzonBylund de senaste åren sett en ökning av antalet B2C-uppdrag och att de i och med samgåendet med Hilanders kommer att få en jämnare fördelning över de två disciplinerna, två discipliner som de senaste åren börjat närma sig varandra.

– B2B är ett område som kräver djupa insikter hos byrån samtidigt som hela branschen
förändrats kraftigt under de senaste åren. Det ställs helt enkelt nya krav på uttrycket
i kommunikationen, inte minst som en följd av den digitala utvecklingen och den allt
större roll som sociala medier spelar. Här kan Hilanders och BerntzonBylunds kompetensområden bli en perfekt mix för att skapa version 2.0 av B2B-kommunikation, säger Niklas Gustafsson, tf chef och senior strateg på Hilanders.

Efter samgåendet kommer BerntzonBylund att vara en 27 man stark verksamhet och totalt inom BB Comm är man cirka 50 medarbetare.

Hur ser planen för 2019 ut?

– Inom BB Comm har Socialminds och Wonderland, som båda är relativt nystartade, verkligen börjat ta fart. Vi har inga direkta tillväxtplaner utan vill se till att behålla det momentum vi befinner oss i, säger Joachim Berntzon.

BerntzonBylund omsatte 2017 38 miljoner kronor med en nettomarginal på 6,92 procent. Hilanders omsatte i sin tur 19,9 miljoner kronor med en nettomarginal på -9,42 procent.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.