Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hipsterkurser PR-succé för Medborgarskolan

Publicerad: 2 september 2013, 14:36

Foto: Colourbox

Medborgarskolan i Stockholm har fått stor PR-framgång med sina Hipster-kurser.


23 införanden och tre radiointervjuer. Det blev resultatet av Medborgarskolans höstsatsning med Hipsterkurser.

– Ja, det är helt klart en PR-framgång, säger Eva Levin, presskontakt på Medborgarskolan i Stockholm. Och det är ju naturligtvis jätteroligt, men det är riktiga kurser och inte ett PR-jippo

"Kurspaketet: Hipster" består av fyra olika kurser: "Gör din egen korv", "Introduktion i permakultur", "Songwriter workshop" och "Måleri- måla och återbruka".

Frågan är om några riktiga hipsters skulle kunna gå på kurserna. En hipster skulle knappast erkänna sig som en hipster - det skulle innebära att hipsterns identitet som individuell och unik hotas.

– Det vi gjorde var att vi satte oss och funderade över vad det är som är trenderna i Stockholm just nu och kom fram till att vi skulle lansera fyra specialriktade kurspaket, säger Eva Levin. "Barn i stan", "Gör det själv" och "Citytroll" var de andra tre. Men det är Hipster-paketet som fått mest uppmärksamhet.

Till saken hör också att Medborgarskolan i Stockholm brukar ha en tävling varje termin, som går ut på att hitta en "ploj-kurs" i kurskatalogen. Ett år annonserade de till exempel en kurs i duvmatning.

– Det var förvånansvärt många som anmälde sig till den, säger Eva Levin.

Den som lyckas hitta plojkursen vinner ett presentkort på kurser. Men Hipsterpaketet är alltså inte årets plojkurs.

– Nej, du får allt leta ett tag till, säger Eva Levin. Hipsterkurserna är på allvar. Korvstoppningskursen är faktiskt fullbokad, så vi får dubbla den.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.