Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Historiskt miljonregn i Lund

Publicerad: 14 oktober 2010, 09:55

På onsdagen stod det klart att den starkt växande tidskriftsdelen av Historiska Media säljs till LRF Media. Tidskriftsexperten Olle Lidbom bedömer att prislappen låg på 57 miljoner kronor. – Jag tror bägge parter är nöjda, säger Erik Osvalds en av Svenska Historiska Media Tidskrifter AB:s grundare.


Ämnen i artikeln:

LRF Media

Gör goda affärer. Erik Osvalds är en av grundarna till Lundaföretaget Historiska Media som nu har sålts.

Historiska tidskrifter är det starkast växande segementet på tidskriftsmarknaden enligt de senaste Orvestosiffrorna.

Gårdagens affär innebär att Erik Osvalds och partnern Björn Andersson släpper kontrollen av tidskriftsdelen helt till LRf medan de behåller bokförlaget Historiska Media.

– Vi tycker att det är bra och vi hoppas att det kommer vara bra för båda parter, säger Erik Osvalds om affären.

Enligt honom tar LRF även över personalen och Erik Osvalds utgår ifrån att den befintliga redaktionschefen Magnus Bergsten kommer få sitta kvar.

Erik Osvalds vill inte kommentera hur mycket LRF betalar för titlarna Populär Historia, Allt om Historia i Sverige och Danmark samt Militär historia i Sverige och Danmark.
– Vi kommer inte att offentliggöra köpeskillingen men jag tror bägge parter är nöjda.

Tidskriftsexperten och Bloggaren Olle Lidbom för följande resonemang om affären på sin blogg Vassa Eggen:

”LRF Media betalade för två år sedan 0,88 gånger årsomsättningen för TTG (75 MSEK för 85MSEK i omsättning.)

Vilket skulle ge ett pris på 50 MSEK för Historiska Media. Som dock gått med vinst, till skillnad mot TTG som blödde rejält.

Alltså tror jag LRF Media fick betala 1 gånger omsättningen för sitt senaste förvärv: 57 MSEK.”

Ligger han nära i sin gissning?

– Som jag sa så kommenterar jag inte det, säger Erik Osvalds.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

LRF Media

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.