Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Hit eller miss – Resumé samlar årets aprilskämt

Publicerad: 3 April 2018, 07:33

Glass med smak av flygande Jakob och ett självironiskt SJ. Resumé har samlat årets bästa aprilskämt från varumärken runtom i landet.


Ämnen i artikeln:

SJCarlsbergKronfågelBurger KingAprilskämtDelicato

Att utsätta sin omgivning för skämt på första april har varit en tradition i Europa sedan 1500-talet. Medan man i 1500-talets Frankrike skämtade genoma att fästa ritade fiskar på varandras ryggar har aprilskämten i dag växt till en halv industri där varumärken, på mer eller mindre finurliga sätt, försöker hitta sätt att roa sin målgrupp med skämtsamma nyheter.

Nedan samlar Resumé några av årets mest uppmärksammade aprilskämt.

Chokladburgaren från Delicato och Burger King.

Som ett gemensamt aprilskämt från Delicato och Burger King lanserade varumärkena hamburgaren Choklad Whopper – en grillad ckoladhamburgare där dressingen bytts ut mot hallonsirap.

– Vi såg detta som ett sätt att skoja till det lite och samtidigt bjuda på oss själva men nyheten om Choklad WHOPPER® var enbart ett aprilskämt. Vi kan dock konstatera att intresset har varit ganska stort sen vi offentliggjorde nyheten i förra veckan så vem vet, kanske blir det verklighet av det hela en vacker dag, säger Lina Nilsson, marknadschef för Burger King Sverige i ett pressmeddelande.

Att Burger King/Delicato gick ut med nyheten ett par dagar innan 1 april och i en intervju med Aftonbladet hävdade att det inte rörde sig om ett skämt har dock kritiserats. I en intervju med Expressen ansåg varumärkesdoktorn Eva Ossiansson att det är oetiskt att som varumärke vilseleda nyhetsredaktioner på det här sättet.

– Medier ska föra ut information och nyheter till medborgarna. När företag försöker luras för att skapa en marknadsföringskampanj, då har man gått för långt.

Gents blir Hents

Det manliga livsstilsvarumärket och e-handeln Gents valde ett samtidsanpassat aprilskämt och "bytte namn" till Hents. Samtidigt passade man på och byta namn på sitt magasin Gents Magazine till Hents Extra.

Carlsbergs lanserar öltéet Öl Grey

Precis som Delicato/Burger King valde Carlsberg att skämta genom en tveksam produktlansering – téet Öl Grey. Bryggeriet försökte knyta an till den kalla våren genom att skapa en produkt bättre lämpad för minusgrader än en kall öl.

SJ skämtar om att komma i tid

I sitt aprilskämt valde SJ att driva med sig själva och den allmäna bilden av att tågen alltid är försenade. För att få bukt med problemen berättade SJ att man nu skulle slopa slutstationen på en mängd olika sträckor. Istället skulle till exempel Malmö-tåget vända redan i Lund. Eftersom tidtabellerna mäts efter slutstationen skulle det tilltaget leda till att tågen inte kunde bli försenade. Malmöresenärerna skulle istället få åka buss den sista sträckan.

– Genom att helt enkelt strunta i slutstationen för flera tåg kommer ankomstpunktligheten till just slutstation att öka dramatiskt eftersom tåget aldrig kommer dit. Detta är en av de åtgärder som vi tror kommer ha störst effekt, berättade Niclas Härenstam, presschef på SJ.

A Non Smoking Generation lanserar hudvårdsserie – med nikotin

I 40 år har stiftelsen A Non Smoking Generation jobbat för att minska tobaksanvändandet i Sverige. Till 1 april valde stiftelsen att lansera en hudvårdsprodukt med nikotin för att hjälpa den som vill hålla sig borta från ciggen. Att produkten i sig innhöll nikotin och därmed var beroendeframkallande var inget man brydde sig om.

– Det är ju ingen tobak i produkterna. Vi som liten organisation måste också tänka på vår framtid och då behöver vi sälja en produkt som vi vet att ungdomarna kommer fortsätta att köpa i många år framöver. Och genom att tillsätta nikotin är utsikterna förstås mycket goda att vi får kunder som är oss trogna livet ut, berättade Helen Stjerna, generalsekreterare för A Non Smoking Generation i ett pressmeddelande.

Tekniska museet ersatte ledningen med AI

Det har länge sagts att AI ska komma att förändra våra liv och innebära ett paradigmskifte för arbetsmarknaden. Journalister har redan börjat blivit ersatta av robotar som kan prångla ut en text innan vi är klara med ingressen. Som sitt aprilskämt valde Tekniska museet att ersätta sin ledning med roboten "Holanderson". Roboten kunde med hjälp av datapunkter komma med en rad förslag på förbättringar och effektiviseringar. Förslaget om att ersätta ledningen kom från roboten själv.

Kronfågel lanserar glass med smak av flygande Jakob

Under 70-talet var flygande Jakob ett stående inslag på de svenska köksborden. Blandningen av ketchup, kyckling, banan och bacon fick det att vattnas i munnarna på svenskarna. Och glass är ju gott. Därför lanserade Kronfågel till första april en glass med smak av just flygande Jakob.

– Barn älskar ju kyckling och glass och vi på kronfågel vill att kyckling ska finnas i alla former. Att kunna erbjuda en kyckingprodukt i glasskategorin är något mitt hjärta bankar lite extra för, säger Anders Ferlin, produkt- och innovationschef på Kronfågel.

– Det här är en smakkombination som väcker många känslor. Vi älskar den, fortsätter Anders Ferlin.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.