Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hjärnorna bakom Obamas kampanj

Publicerad: 5 november 2008, 09:45

Dagens hjältar: David & David. I sitt tacktal lyfte Barack Obama fram de två personer i kampanjen som mer än några andra bidrog till segern: David Plouffe och David Axelrod.
I dag firar de segern. I morgon väntar nya uppgifter i organisationen som ska ta över Vita huset. Om inte lär kunderna stå på kö hos AKP&D Message & Media.


David Axelrod och David Plouffe.

Segrarna skriver historien heter det. Så är det också bland de politiska konsulterna.
Lee Atwater och Karl Rove såg till att republikanerna fick både far och son Bush i Vita huset.

James Carville och Paul Begala banade vägen för demokraten Bill Clinton.
Och nu: David & David. Båda partners i konsultfirman AKP&D Message & Media. Oavsett om de inte kan eller vill ta jobb i Vita huset har de sin framtid säkrad. De kommer att få erbjudanden om att hålla föredrag, ta sig an nya kandidater i kommande val, jobba med lobbying och företagskampanjer eller sitta som kommentatorer i tv-program. Eftermälet är redan att de lett den mest framgångsrika politiska kampanjen någonsin.

Men vilka är David & David?

David Plouffe är Obamas kampanjgeneral. Han är född 1967 i Delaware. Plouffe blev ett politiskt proffs på tidigt 90-tal och ledde senatorskampanjer. 1997 började han jobba som biträdande stabschef hos demokraternas kongressledare Dick Gephardt. Han blev också kampanjstrateg när Gephardt ställde upp som demokratisk presidentkandidat inför valet 2000.
Efter misslyckandet i primärvalen började Plouffe jobba åt AKP&D Message & Media där David Axelrod redan var verksam. Tillsammans låg de bakom Obamas framgångsrika kampanj att bli senator för Illinois 2004.

David Axelrod är Obamas chefsstrateg. Han är född 1955 i New York. Axelrod började sin karriär som politisk journalist, och jobbade som sådan på Chicago Tribune. 1984 hoppade han av för att bli presschef i Paul Simons kampanj för återval till senaten. 1985 grundade han AKP&D, då under namnet Axelrod & Associates. 1989 ledde han den framgångsrika kampanjen när Richard M Daley ställde upp som borgmästarkandidat i Chicago. Han första uppdrag i en presidentkampanj var när John Edwards försökte bli demokraternas kandidat 2004.
Redan 1992 mötte han Barack Obama för första gången i Chicago, när Obama verkade i volontärarbete i staden. En historiens ironi är att Axelrod var på jobbintervju hos Hillary Clinton inför 2000 när hon ställde upp i senatsvalet. Han fick inte jobbet som presstalesman.

I natt hyllades David & David och Obamas kampanjorganisation av alla.
– Obamakampanjen har inte gjort ett enda avgörande misstag, sa Paul Begala på CNN.

Howard Deans kampanjchef Joe Trippi, som kanske var den förste som såg möjligheterna i att använda internet som mobiliseringsverktyg i kampanjarbetet, sa:
– De är Apollo 11 där vi bara var bröderna Wright*.

* De första som lyckades flyga med ett motoriserat flygplan.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.