Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hjärtligt tack till hjältarna

Publicerad: 13 februari 2009, 08:53


Hjärtligt tack till hjältarna

VÄRLDENS STÖRSTA TACKANNONS. För att få folk att hjälpa till att skapa tackannonsen har man i tv och tidningsannonsering uppmanat människor att gå in på företagets kampanjsajt och tacka personer som har betytt speciellt mycket i deras förening.

På lördag kommer Svenska Spel att publicera årets största tackannons där över 9 000 idrottsföreningshjältar hyllas. Det är sluttampen för kampanjen på temat ”Tillsammans får vi svensk idrott att gå runt”.

– Precis som vi trodde fanns det ett stort engagemang. Det ser vi nu när 9 000 namn har kommit in. Vi ville skapa en interaktion och fick det, säger Joakim Landin, vd på Garbergs och strateg för kampanjen.
Hade ni väntat er så här många bidrag?
– Det är långt över vad vi hade planerat. Vi hade hoppats på några uppslag, nu blir det åtta stycken. Det visar verkligen att det här är en fråga som engagerar människor.
Tackannonsen, som kommer att publiceras i DN, GP och Sydsvenskan på lördag, är sluttampen på kampanjen ”Tillsammans får vi svensk idrott att gå runt” som startade för några veckor sedan.
– Av Svenska Spels vinst går 25 procent oavkortat till ungdomsidrotten. Undersökningar har visat att det här är något som många spelare vill ha av ett spelbolag, men samtidigt är det alltför få som vet om att Svenska Spel är en sådan viktig aktör inom idrottsrörelsen, säger Joakim Landin.
För att få folk att hjälpa till att skapa världens största tackannons har man i tv och tidningsannonsering de senaste veckorna uppmanat människor att gå in på företagets kampanjsajt och tacka personer som har betytt speciellt mycket i deras förening.

Marknadsledande position
– Vi ville inte trumma in budskapet att Svenska Spel gör så mycket och slå oss mot bröstet, utan ville lyfta fram de hjältar som tillsammans med vårt ekonomiska engagemang håller idrottsrörelsen uppe.
Svenska Spel är, enligt de siffror som Resumé har tagit fram i samarbete med undersökningsföretaget Nepa, svenskarnas förstahandsval bland spelbolagen.
Hur ska ni förvalta den positionen?
– Vi tror att Svenska Spel kommer att behålla sin marknadsledande position dels genom sitt spelansvar, som syns i ”Spela lagom”-kampanjen, dels genom den samhällsnytta som de gör så att vi har en fungerande idrottsrörelse, säger Joakim Landin.
– Sedan måste den varumärkesbyggande delen paras med den produktutvecklande delen så att man känner spelglädje när man spelar.

Tackannonsen

Kund: Svenska Spel
Byrå: Garbergs
Uppdragsgivare: Carl-Henric Stjerna och Miriam Nilsson
Arbetsgrupp: Jan Lindforss projektledare, Elisabeth Philipsson och Cilla Beckeström produktionsledare, Annika Witkowska byråproducent, Petter Ödeen ad, Jöns Hellsing copy, Carl Bock web director, Beatrice Sztanska formgivare och  Joakim Landin strateg
Produktionsbolag: Flodellfilm, Nådde Hansson regissör
Mediebyrå: Carat, Åsa Schmidt
Medieköp 2008: 328 Mkr

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.