Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

HMs varumärke värt 93 miljarder

Publicerad: 19 september 2008, 08:22

HMs varumärke värderas till 93 miljarder kronor i en nya rankning av Interbrand och Businessweek. Högst värderat är som vanligt Coca Cola.


Foto: HM

Den svenska klädjätten seglade upp från ingenstans och parkerade på plats 22 i årets Best Global Brands 2008 - där de högst värderade varumärkena listas.

Varumärkesbyrån Interbrand gör årligen en rankning tillsammans med affärsmagasinet Businessweek där företagens varumärken värderas och rankas.

I år är det första gången som HM finns med på listan och tar en bra position.

– Företag kan ha problem men verksamheten att köpa och sälja fortsätter oavsett. Många av " Best Global Brands" vet detta och tar sig igenom svårigheter starkare och mer konkurrensmässiga. Nyckeln till framgång, i både goda och sämre tider, är att förstå hur varumärket kan skapa värde, säger Jez Frampton, global vd för Interbrand i et uttalande.

I topp ligger Coca Colas varumärke som värderas till 450 miljarder kronor. På andra plats har IBM tagit sig förbi förra årets tvåa Microsoft som halkat ned till tredjeplatsen. Förklaringen är, enligt Interbrand, Microsofts problem med operativsystemet Vista.

Nokia behåller sin position på plats fem och varumärket värderas till 243 miljarder kronor.

Noterbart är även att lyxvarumärken som Prada och Ferrari går bra och förklaringen är att de är oerhört populära i tillväxtländer. Hållbarhet och miljötänkande betalar sig också bra. GE och BP har åtminstone utåt marknadsfört sig med hållbarhetsargument vilket betalat sig.

Sämre har det gått för storbankerna och de amerikanska bilmärkena.

Best Global Brands 2008

1 Coca Cola
2 IBM
3 Microsoft
4 GE
5 Nokia
6 Toyota
7 Intel
8 McDonalds
9 Disney
10 Google

22 HM

35 Ikea

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.