Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Höga lån pressar mediejättar

Publicerad: 4 Mars 2010, 15:18

Sveriges tre största mediekoncerner finns inte på börsen: Bonnier, Stampen och givetvis statliga public service-gruppen. Två av dem har delvis varit där: Bonnier köpte ut dagstidningarna i Marieberg 1998 och VLT avnoterades 2008 efter Stampens kuppartade övertagande.


Ämnen i artikeln:

BonnierStampen

truefalse

Peter Hjörne och Jonas Bonnier

Det finns nog stunder då de 73 Bonniersläktingarna och Stampens tre ägarfamiljer kastar avundsjuka blickar på Schibsted eller MTG. När kassaflödet sinar och lånetaket är uppnått blir bankirerna nervösa och börjar tala om högre pris på risk när lånen ska omförhandlas.

Då är det skönt att kunna göra som Schibsted: en nyemission på 1,3 miljarder kronor och ett lika stort sparpaket återställde på ett år såväl balansräkning som aktiekurs och framtidstro. MTG har så starka finanser att 3,4 miljarder för bulgariska tokköp kunde skrivas bort i det senaste kvartalsbokslutet utan att kursen sviktade.

När Jonas Bonnier och Peter Hjörne talar om att inom några år fördubbla sina koncerner genom förvärv klingar det alltmer orealistiskt. Båda har stora problem med lönsamheten, stora lån, stora goodwillberg och små chanser att få låna mer i bank.

Däremot vill ägarfamiljerna gärna ha sin årliga utdelning oavsett siffrorna på sista raden: i Bonniers fall omkring 300 miljoner, i Hjörnes 50 miljoner. Det går att tänka sig vad kreditcheferna på deras banker tycker om det.

Bonniers rörelseresultat halve­rades 2009 till 1,2 miljarder kronor. Men både räntekostnader och goodwillavskrivningar ökade kraftigt. Efter finansnetto slutade året på minus 228 miljoner. Nettoskulden är nu 8,5 miljarder kronor eller 120 procent av eget kapital.

En stor kostnad i Bonnier är 445 miljoner till koncerngemensamma aktiviteter. Posten har exploderat sedan Jonas Bonnier flyttade högkvarteret till takvåningen vid Kungsgatan, startade R&D-avdelning och började centralisera funktioner.

Den viktigaste siffran saknas i Bonniers bokslutskommuniké: kassaflödet. Ju högre kvot skuld/kassaflöde desto högre ränta. Det är ingen slump att Jonas Bonnier har börjat tala om att minska skuldberget. Han kan kanske sälja sina 30 procent i Bisnode för 1 miljard, rea bort SDS-koncernen till Herenco för lika mycket eller börs­notera TV4/MTV3 och bli av med skulderna och ändå behålla en majoritet.

Peter Hjörne har det inte mycket roligare. Det som går riktigt bra är tryckerierna, där Stampens tidningar är inlåsta med sjuåriga dyra tryckavtal, som ihop med aktierna i GP ligger som pant för koncernens dryga lån. De ränte­bärande skulderna ökade i fjol med 158 miljoner kronor till 1 809, ytterligare 2 miljarder är icke räntebärande.

Stampen har 3 miljarder i goodwillvärde. Enligt IFRS-reglerna ska tillgången varje år prövas mot framtida intjäningsförmåga. Stampen fann även i år att tillgångarna försvarar sitt värde och att nedskrivningsbehov saknas.

Men många pilar pekar åt fel håll för Stampen: omsättningen föll med nära 10 procent, varav tre fjärdedelar är minskade annonsintäkter, skulderna ökar och fastigheterna (utom GP-huset) är sålda, senast det nya tryckeriet i Härryda.

Veckan som gick

TV4 köper reklamfilm av TV4. TV4 startar det nya bolaget Enterprize, som ska hjälpa entreprenörer att utveckla sin verksamhet. För att öka försäljningen för bolagen ska marknadsföring främst ske i TV4:s egna kanaler. Vd för det nya bolaget blir Max Hamberg.

Dubbelt så många H&M-aktier.
Hennes & Mauritz styrelse kommer att föreslå bolagsstämman en så kallad aktiesplit. Varje aktieägare kommer därmed att få dubbelt så många aktier i bolaget. Uppdelningen kommer att ske i maj–juni.

Hett medieskvaller i Affärsvärlden. I tid­ningens avdelning Golvet spås två stora medieaffärer. Dels skulle Metro vara intresserat av att sälja sin verksamhet i Holland till Telegraf. Även Schibsted uppges vara intresserat av stora affärer, men då som köpare av SBS nordiska verksamhet.

Konkurrenter samarbetar.
Viasat inleder ett samarbete med rivalen Canal Digital som ägs av Telenor. Avtalet innebär att Viasat kommer att distribuera sina kanaler i Telenors ip-tv-tjänst. Den norska telejätten har 623 000 bredbandskunder i Norge och
574 000 i Sverige.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se


Ämnen i artikeln:

BonnierStampen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.