torsdag1 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Högerextrem podcast finns på Spotify

Publicerad: 29 april 2019, 06:33

Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetSpotify

JL

Julia Lundin

julia.lundin@resume.se


Podcasten "Vita pillret" görs av Nordisk Alternativhöger, så dominerar Greta Thunberg i sociala medier och Burger King visar hur dina käkar förstörs i ny reklamkampanj.

Spotify lyfter upp högerextrem podd
Flera poddplattformar, däribland Spotify och iTunes, publicerar en podcast med namnet ”Vita pillret”. Podden som drivs av Nordisk Alternativhöger beskrivs av Expo som ”en pr-byrå för vit makt-miljön”. Det skriver Dagens Nyheter idag. I några av de drygt 100 avsnitt som ligger ute pratas bland annat anarkofascism och man gör reklam för antisemitiska klistermärken som ”judenäsor”, enligt Expo. Man ska även beskriva Greta Thunberg i nedsättande ordalag, skriver DN.

Spotify själva beskriver podden som en ”familjevänlig show med en borgerlig grundsyn.” Programledarna ska vara samma personer som i maj 2017 grundare Nordisk Alternativhöger.

Det är oklart om några annonsörer har exponerats i samband med podden. DN har sökt Spotify.

Amazon ska lansera musikstreamingtjänst
Amazon förbereder för lansering av en musikstreamingtjänst när året är slut och tar därmed upp kampen med Spotify och Pandora, enligt Techcrunch. Planen är att ta 15 dollar i månader. Anledningen ska inte bara vara mer annons- och prenumerationsintäkter utan även att få en direktlina till raden av produkter inom Amazon Echo. Ett skivbolag ska hittills vara med på tåget, skriver Techcrunch.

Burger Kings nya reklam: röntgenbilder efter Whopperätande
Burger Kings reklam har den senaste tiden handlar om bland annat om restauranger i brand och bilar som kraschar. Nu kommer dessutom reklam med röntgenplåtar som visar hur din käke förstörs när du äter en Whopper, skriver Adweek. Skämtsamt såklart. Byrån David Sao Paulo ligger bakom annonsen som bland annat plockat upp Twitterinlägg från besökare.

Så mycket spenderar Amazon på video och musik
För första gången berättar Amazon hur mycket pengar de lägger på innehåll till sina streamingtjänster: 1,7 miljarder dollar spenderade de på video och musik under första kvartalet 2019. Detta att jämföra med Netflix som lägger 15,1 miljarder dollar på content i år – tre miljarder dollar under årets första tre månader.

Så dominerar Greta Thunberg i sociala medier
Greta Thunberg
fortsätter ta världen med storm. För en vecka sedan hyllades hon till exempel av USA:s förra president Barack Obama. Hon har i och med hennes kamp fått ett otroligt genomslag i sociala medier, något som plockats upp av Aftonbladets tidigare sociala medier-chef Erik Carlsson på Twitter, och där fått flera retweets.

Greta Thunberg har idag större genomslag än exempelvis BBC, New York Times och Washington Post och har ökat sin följarskara med 46 procent den senaste månaden.

— Erik Carlsson (@ErikCarlsson) 27 april 2019Perspektiv på @GretaThunberg:s otroliga genomslag: ✔️ Gretas Instagram har större genomslag än BBC, New York Times, Washington Post, The Guardian och Daily Mail ✔️1,4 milj följare. +46 % senaste 30 dagarna ✔️ 15 000 nya följare dagligen ✔️ Fler interaktioner än @BarackObama pic.twitter.com/g4JUGq787U

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev