Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Högre kostnader och minskad räckvidd, visar ny rapport

Publicerad: 4 augusti 2022, 07:47

Tv-reklam har sett den största kostnadsökningen, medan radio och OOH ligger stabilt eller minskar. Det visar en rapport från WARC.


Ämnen i artikeln:

WarcRapportNyheter

En ny rapport från WARC visar att tv är det medium där reklamkostnaden har ökat mest. Globalt har kostnaden för tv-reklam ökat med 31 procent sedan 2019, och nästan 10 procent under 2022. Prisökningen är högst i USA, där WARC förutser en ökning med 40 procent jämfört med nivåerna innan coronapandemin. 

Även andra delar av medialandskapet ser ökande priser. Paid social CPM har ökat med 33 procent mellan 2019 och 2021, och även plattformar som Amazon har höjt sina priser. 

Radioreklam ser dock ut att ligga stabilt rent prismässigt, medan OOH har sett sjunkande priser jämfört med innan pandemin. OOH är i USA 5 procent billigare nu än innan pandemin, och i Storbritannien 3 procent lägre. 

WARC:s contentchef Alex Brownsell, som författat rapporten, menar att även räckvidden i kanaler som inte är tv påverkas av inflation.

– Linjär-tv är en mindre del av den totala mediekonsumtionen, speciellt bland en yngre publik, och varumärken letar efter alternativa medier för att få ökad räckvidd. Men inflationen som vi ser i hela medieekosystemet är ett hot även mot icke-tv-kanaler. När den globala ekonomin är på randen av en lågkonjunktur kan mediekostnaderna ytterligare volatilitet, men icke-videokanaler är ändå värda att överväga.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

WarcRapportNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.