Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Högt förtroende för varumärken ställer nya krav på syfte

Publicerad: 23 Maj 2018, 10:28

Carol Potter och Lotta Onajin.

Foto: Carlos Zaya

Enligt Edelman Deportivos Trust Barometer har svenskar ett högre förtroende för företag än regering och stat. Det ställer nya krav på bolagens vision och kommunikation.


Ämnen i artikeln:

Edelman Deportivo

Sedan år 2000 sammanställer kommunikationsbyrån Edelman Deportivo en global förtroendebarometer vid namn Edelman Trust Baromoter. Resumé har tidigare rapporterat om de svenska siffrorna för 2018 och under onsdagens Progress With Purpose Summit var både Lotta Onajin, sverichef på Edelman Deportivo, och Carol Potter, chef över Edelman Deportivo i EMEA-området på plats för att berätta om vad skiftningarna i förtroende innebär för företag, varumärken och medier.

På ett globalt plan har människor världen över tappat i förtroende för institutioner som NGO:s, regeringar och media. Det gäller även för välutbildade och höginkomsttagare.

Som Resumé tidigare berättat om är det svenska förtroendet för media i helhet sjunkande, detta samtidigt som förtroendet för traditionell journalistik ökar.

Vi lever i en värld där vi tappat tilliten till företag, NGO:s och regeringar. De flesta länderna på listan har låg tillit. Detta gäller även för individer som räknas som "informed public". Sveriges förtroende ökade med 9 procent mellan 2017 och 2018.

– Mediekonsumenter ställer sig allt oftare frågan vart de bör vända sig för att hitta sanningen. Jag tror att det är därför vi ser ett kraftigt sjunkande förtroende för sociala plattformar medan journalistiken åtnjuter ett allt högre förtroende, berättade Carol Potter.

Intressant gällande Sverige är även vårt höga förtroende till företag i förhållande till regering och stat.

– På ett internationellt plan litar man på att regeringen ska hitta svaren för rätt samhällsutveckling medan svenskarna vänder sig till företagen. Det ger företag en helt ny roll samtidigt som man måste leva upp till förtroendet och förändringar. Lyckas man inte leva upp till det kommer konsumenter inte att köpa dina produkter, berättade Lotta Onajin.

Precis som Resumé berättade i vår tidigare artikeln från PRPS vill konsumenter veta varför du gör någonting, inte vad du gör.

– Varumärken måste hitta ett autentiskt högre syfte. Att vara tyst är inte längre ett alternativ. Det här gäller inte bara konsumenterna, dina anställda vill jobba på ett bolag som står för något. Lyckas man hitta de kan de anställda bli kraftfulla språkrör för varumärkets värdegrund, säger Carol Porter.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Edelman Deportivo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.