Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 17 maj 2011, 07:28
Sveriges Mediebyråer presenterar i dag Mediebarometern för april månad. Medieinvesteringarna har ökat med 16 procent jämfört med samma månad i fjol. Totalt förmedlades 1,3 miljarder kronor under april.
Den kategori som ökat mest jämfört med förra året är DR/annonsblad som ökade med 54 procent jämfört med samma månad 2010. TV ökade med 25,6 procent och utomhus med 24,2 procent.
Enligt Mediebarometern finns ett kraftig efterfrågeöverskott när det gäller TV, vilket lett till att många annonsörer upplevet samma situation som för ett år sedan. Man kan, trots årsavtal, inte få ut sina planerade kampanjer.
− Det är olyckligt med efterfrågeöverskottet för TV eftersom det gör det svårt att använda TV på ett planerat sätt. Under april månad såldes det omkring 15-20 procent fler kontakter än vad som levererades, vilket gör att ökningen för TV i april kommer att behöva justeras ner efter krediteringar av underleveranser. Som en direkt konsekvens av det blev kanalerna också mer defensiva med att bekräfta bokningar för maj där ganska mycket av det som bokades inte fick plats, säger Håkan Gustafsson, Mediachef, Aegis Media, i en kommentar.
Mediekategorier som ökar i april 2011:
Övrigt 80 procent
DR/Annonsblad 51 procent
TV 26 procent
Utomhus/Trafikreklam 24 procent
Populärpress 16 procent
Fackpress 11 procent
Sök 8 procent
Landsortspress 7 procent
Internet 4 procent
Storstadspress 3 procent
Radio 2 procent
Kvällspress 1 procent
Mediekategorier som minskat i april 2011:
Bio -15 procent
Christian Ström