Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Homofon priming: När ”bye” blir ”buy”

Publicerad: 24 Oktober 2019, 12:39

Visste du att om du läser ordet "bye" kan det få dig att köpa mer? Dessutom av en så enkel anledning som att "bye" låter som "buy". I den senaste delen av "Beteendebanken" har Rodolfo tittat på forskningen kring "bye-now-effekten".


Ämnen i artikeln:

Rodolfo

Vad visar forskningen?

I ett experiment utfört på en restaurang som testade en "betala vad du vill"-modell, fick deltagare läsa en text innehållandes antingen orden "bye bye" eller "so long". Efteråt fick de bestämma ett pris för måltiden. Det visade sig att deltagarna som exponerats för "so long" satte ett genomsnittspris på 32 dollar medan de som fick ett "bye" uppgav ett pris på 45,50 dollar.

Och vad betyder det?
Att deltagarna som hört orden "bye bye" var villiga att betala mer för måltiden kan förklaras med det lite märkliga "homofon priming". Homofoner är ord som låter väldigt lika varandra men som har olika stavningar och betydelser. Eftersom "bye" låter som "buy" kan deltagarna, på ett mer eller mindre omedvetet plan, ha tänkt köp och konsumtion och därmed satt ett högre pris. "Priming" innebär att exponering för en viss information kan påverka våra kommande tankar, känslor och beteenden. Ofta utan att vi vet om det själva. Ljudet av ett flygplan kan få dig att börja söka efter flygresor på nätet, doften av kaffe på kontoret kan göra att du automatiskt går till köket och häller upp en kopp.

Så, hur kan du dra nytta av "homofon priming"? Jobbar du inom e-handel finns ett uppenbart sätt. Nämligen att skriva "bye" precis ovanför en köpknapp, för att skapa ett diskret call to action. Du kan även addera "goodbye" i slutet på ett tackmejl eller på en check out-sida. Detta kan färga kunden att tänka att hen gjorde ett bra köp – ett "good buy".

Källa:
https://www.jstor.org/stable/10.1086/673960?seq=1#page_scan_tab_contents

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Rodolfo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.