Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hon blev vd efter 19 år på byrån: ”Starcom är min baby”

Publicerad: 27 oktober 2017, 15:17

Liv Sandberg.

Foto: Andreas Elgstrang

Vad får egentligen en människa att ägna hela sin karriär åt en och samma arbetsplats? Liv Sandberg har jobbat på Starcom sedan 1998 – och är sedan mars mediebyråns Sverige-vd. Hon om någon torde veta.


Ämnen i artikeln:

StarcomMTVSamsung

"Om du ska göra det här, så förväntar vi oss att du ger allt". Liv Sandbergs föräldrar såg på sin dotter. Hon hade som så många gånger förr fått en ny fix-idé – nu det djuptonade stråkinstrumentet Cello. Den unga tjejen med stora ambitioner kände igen uppmaningen, och tog den som alltid på allvar. Föräldrarna, de såväl uppmuntrande som uppfordrande grundskollärarna, gjorde som hon önskade och köpte henne en cello. Cellon var från den dagen en stor del av hennes ungdoms vardag hemma i Gästrikeskogarna. Hon övade och övade och övade. Blev snart riktigt bra, gick med i en stor orkester. Slutligen blev hon också medlem i ett band.

Det var givet redan då: Om Liv Sandberg tog sig något för, så gav hon allt.

De såväl mörka som ljusa molnen skingras och en regnbåge lägger sig över söders svarta plåttak i Stockholm. Utsikten från Starcoms lokaler, tio våningar upp från Götgatans myller, är fenomenal. Liv Sandberg huttrar till och vänder in från den höstplaskiga takterrassen. Hejar på kollegor från finska kontoret vid hissen och passerar en hårt åtgången måndagsfrukost i pentryt. Hon har tagit sikte på en mysigt inredd konferenskorridor. De flesta medarbetarna befinner sig mätta och belåtna på sina stående team-möten, och stämningen smakar mjukstart på veckan.

Nästan ett halvår har gått sedan Liv Sandberg tog över som vd efter Jonas Dahlquist, på en mediebyrå som talar sig varm om att inte bara nå ut till folk, utan även nå in, på djupet. Förutom en avstickare på ett par MTV-år hon varit Starcom trogen sedan 1998. Det är 45-åringens nära nog halva liv. Att jobba så länge på en och samma arbetsplats är i dag försvinnande ovanligt, inte minst i medie- och kommunikationsbranschen.

– Jag känner mig stolt på något sätt. Att jag har fått vara här alla dessa år – och nu får ge samma möjligheter till andra, säger Liv Sandberg sittandes framåtlutad med byråns prishylla som fond.

Hon behövde inte tänka mer än en sekund när hon fick frågan att bli vd.

– Visst tvivlade jag kort. Vågar jag? Ska jag? Men det gick över snabbt. Jag har vuxit upp med Starcom och kan företaget utan och innan. Det kändes givet att axla ansvaret.

Det var knappast så att Liv Sandberg satt i barndomsrummet i Bomus utanför Gävle och drömde om att jobba på en mediebyrå. Hon startade förvisso "Skallklubben" – en liten förening för hundintresserade med en tillhörande tidning som delades ut i villaområdet. Men utöver det var signalerna få, om vilket yrke hon skulle komma att välja.

I stora drag kunde hon beskrivas som en generalist. Hon var den "duktiga flickan" i klassen, vars uppsträckta hand var ett lika stående inslag som svarta tavlan. Hon valde ekonomlinjen för att den gav breda och öppna förutsättningar, och pluggade vidare inom ämnet på Luleå tekniska universitet av samma anledning. Hon extrajobbade som städare på ett hotell och ägnade sig åt sina äventyrliga intressen: Klättring, vandring och naturupplevelser.

En dag dök ekonomiprofessorn Tim Foster upp i föreläsningssalarna. Med industriell marknadsföring som specialområde undervisade han studenterna i kommunikation och marknadsföring, om den kreativa kuggen i det ekonomiska hjulet. Här någonstans började bilden av ett framtidsyrke ta form.

Hon kunde ha flyttat till mediekvarteren i Stockholms innerstad redan då, men istället kom en chans för bra för att tacka nej till, via ett hotell på den då ganska oexploaterade turist-ön Kuramati i Maldiverna. Liv Sandberg hade varit där flera gånger förut, med sina föräldrar, och blivit bekant med hotellägarna. De visste att hon var en fena på att vindsurfing, och undrade om hon ville driva en vindsurfingkurs i egen regi. Äventyrsådran fick bestämma, och beslutet var enkelt.

Det blev ett år i charterparadiset. Liv Sandberg slutförde sedan de sista universitetskurserna och började söka jobb. "Riktiga" jobb. Drömmen var ett stort internationellt företag i Stockholm, och hon landade först hos Samsung, på kundsidan. Hon fick titeln marknadskoordinator och mötte Jens Welin, en byråkonsult från den andra sidan, eller Sandberg Media Strategy (som senare blev Starcom. Jens Welin lämnade bolaget i somras, efter 22 år). Han skulle lotsa henne fram i djungeln av medieval, men det slutade med att han gjorde mer än så: Han väckte en sovande passion för medierekommendationer och fick Liv Sandberg att inse att "det är på byråsidan jag hör hemma". Ungefär ett år in i samarbetet möttes de på byråns kontor inne i stan, när Liv Sandberg dristade sig att ställa frågan: "Behöver ni nyanställa"?

Det gjorde man. Men först skulle Liv Sandberg bevisa sina färdigheter genom att presentera ett case på en konkret brief. Och som hon satsade. Hon hyrde en dator – på den tiden var laptops i hemmet ingen självklarhet – kontaktade sin gamla ekonomiprofessor för råd, beställde prislistor från alla medier och satt bänkad hemma i köket dygnet runt. Efter två veckor lämnade hon över ett gediget arbete, och belönades därefter: Med en anställning.

Liv Sandberg fastnar med blicken på hustaken utanför panoramafönstret. Hon skakar på huvudet åt det spektakulära faktum att den lilla mediebyrån med tio anställda i dag heter Starcom och har 87 anställda i Stockholm, eller 5 000 anställda i världen – eller under nätverket Publicis Media: 80 000 medarbetare. Ett ganska rejält gäng. Och åt det faktum att hon har varit med på hela resan.

Det var ungefär som med cellon: Hon hade övat för fulla livet, kom sedan in i orkestern (Starcom) och med tiden även bandet (ledningen). Osagt är om hon någonsin blev bandets frontfigur, men klart är att titeln är tillämpbar när det gäller mediebyrån ifråga.

– När jag väl går in i något så satsar jag helhjärtat på det. Jag har inte formats av mina föräldrar i mitt yrkesval, men däremot har de lärt mig att aldrig ge upp och att alltid ge mitt bästa. Om de köpte mig en cello så förväntade de sig att jag skulle köra hårt. Om jag jobbar på Starcom så ger jag allt. Det där har jag tagit med mig, det är min drivkraft.

Hon riktar handflatan mot sig med utsträckta fingrar. Prickar av sina titlar på bolaget, en efter en.

– Junior projektledare, rådgivare, printchef, teamleader, vice vd. Och nu vd. Jag skulle säga att jag har en hyfsad förståelse för alla kompetenser. Det måste vara en av mina största fördelar i min nya roll att orkestrera bolaget.

Liv Sandberg berättar att branschen vid bolagsstarten, precis som i dag, genomgick en transformation. Kommersiell tv och radio slog igenom, gratistidningskriget rasade i Stockholm. I dag handlar allt istället om digitalisering. Utvecklingen har ständigt ställt krav på både henne och verksamheten.

– På sätt och vis är våra kunder i en ständig transformation, vilket innebär att vi hela tiden måste se över hur vi arbetar. En stor skillnad i dag mot nittiotalet är att vi då kunde göra korta insiktsarbeten som sedan levde i ett halvår eller ett år. I dag måste vi göra det arbetet hela tiden, i realtid. Jag brukar säga till mina medarbetare att vi ska vara som en startup, eftersom vi ständigt måste definiera vår affärsmodell, våra arbetsprocesser och rekommendationer.

Precis det är en av anledningarna till att Liv Sandberg har slagit rot i branschen och på Starcom.

– Man kan aldrig luta sig tillbaka och anse sig fullärd. Lärandet är konstant. Det går inte en dag utan att man måste ta till sig av något nytt. Det ger mig energi och föder min nyfikenhet.

Men vad betyder det att ägna 20 år åt samma bolag? I en växelverkan har hon format företaget, likväl som företaget har format henne. Men har hon inte blivit enformig?

– Ibland har jag verkligen fått bita mig i tungan, för att inte falla tillbaka på gamla erfarenheter. Missförstå mig rätt – erfarenhet är grymt viktigt, men man måste också vara tillräckligt förändringsbenägen för att kunna ta till sig av nya arbetssätt.

Bandet till Starcom har genom åren växt sig starkt (det var också där hon träffade sin man, Patrik Sandberg, som lämnade Starcom för att grunda Nyheter24).

– Det kanske låter lite klyshigt, men Starcom är min baby. Det handlar ju om kärlek och passion. Jag är så otroligt tacksam över att ha fått växa upp här, och nu månar jag om att babyn ska fortsätta utvecklas och må bra.

Någonstans på vägen övergav du också din baby för MTV, även om du återvände två år senare. Vad hände där?

– De erbjöd mig att bli nordisk researchchef på MTV och Nickelodeon. Research hade inte varit mitt primära fokus, men jag tyckte att det kändes spännande. Jag fick väldigt fria händer och det resulterade bland annat i en bok om mewe-generationen tillsammans med Kairos Future, i en tid som präglades av ett outtömligt sug efter att förstå ungdomar.

– Efter ett tag hörde Starcom av sig igen, för de behövde mer folk på specialistsidan. Jag skulle ha ansvaret för print och utomhusreklam. Helt ärligt så längtade jag hem. Det var ändå där allt hade tagit fart, och där jag hörde hemma.

Liv Sandbergs 6 karriärtips

- Lev efter mottot 'man möts alltid två gånger' – vårda ditt kontaktnät och dina relationer ömt
- Ha kul på vägen – välj ett jobb som du får energi av och känner riktigt passion inför
- Jobba hårt för dina drömmar – man kan aldrig leva på gamla meriter
- Var nyfiken – våga lära nytt - gå utanför din comfort zone så ofta du bara kan
- Fråga efter och lyssna på feedback – bästa sättet att utvecklas
- Lär känna dina egna styrkor och svagheter – teama upp med grymma kollegor där du inte har dina främsta styrkor

Fakta / Om Liv Sandberg

Ålder: 45 år.
Bor: Lovö, Drottningholm.
Uppvuxen: Bomhus utanför Gävle.
Familj: Gift med Patrik och barnen Vida 12 år och Tage 8 år.
Tjänar: 1 047 800 (2016).
Karriär i korthet: "Marknadskoordinator Samsung, Medierådgivare på Sandberg Media Strategi som sedermera blev Starcom, Nordisk researchchef på MTV och Nickelodeon, tillbaka på Starcom i olika roller, senast som vice VD och VD sedan juni 2017. Medförfattare till boken 'The MeWe generation'."
Utbildning: Magisterexamen i ekonomi vid Luleå Tekniska Universitet.
Medievanor: "Allätare av serier, slukar inredningsmagasin- och bloggar, sociala medier och branschmedier."
I lurarna: "Böcker på Bookbeat, snabba uppdateringar via Blinklist och hiphop när jag springer och tränar."
Lästips: "Ett litet liv" av Hany Yanagihara.
Rekommenderar: "Appen Blinklist ger mig daglig inspiration och jag älskar hur jag kan lyssna på sammanfattningar av managementlitteratur och spännande artiklar när jag är på språng."

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

StarcomMTVSamsung

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.