Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hon blir ny vd för Sveriges Annonsörer

Publicerad: 6 mars 2019, 06:57

Hanna Riberdahl tar över vd-posten på Sveriges Annonsörer, Google i Kanada portar politiska annonser och Unilevers marknadschef uppmanar branschen att ta tag i gemensamma problem. Det och mer i dagens morgonsvep.


Hanna Riberdahl ny vd för Sveriges Annonsörer

Hösten 2018 lämnade Anders Ericson efter 19 år rollen som vd för Sveriges Annonsörer. Sedan dess har Tobias Eltell agerat tf vd.

Nu står det klart att K-Rautas marknadschef Hanna Riberdahl tar över rollen som vd för branschorganisationen. Riberdahl har tidigare jobbat på ledande positioner inom såval marknadsföring som kommunikation, marknadsanalys och insiktsarbete på både B2B och B2C-sidan.

– Hanna Riberdahl är en klockren rekrytering för Sveriges Annonsörer. Hennes ledaregenskaper och tunga erfarenhet från att arbeta insikts- och datadrivet för att utveckla och positionera produkt- och företagsvarumärken tillsammans med hennes förståelse för vad som krävs för att skapa affärsvärde i dagens kommunikations- och medielandskap är precis vad vi letat efter. Vi ser fram emot att arbeta med henne som en aktiv styrelse till organisationen, säger Leif Börjesson, styrelseordförande Sveriges Annonsörer.

– Det känns roligt och spännande att få ta mig an utmaningen som det innebär att ta Sveriges Annonsörer till nästa nivå. Digitaliseringen och dess påverkan på våra medlemsföretag är den kanske enskilt viktigaste frågan för oss framöver, samt hur vi skapar medlemsnytta och är relevanta så att det är en självklarhet för alla annonserande bolag att vara medlemmar hos oss, säger Hanna Riberdahl, tillträdande vd för Sveriges Annonsörer.

Google i Kanada säger nej till politiska annonser

Digitala plattformar som Facebook och Google har fått allt tuffare krav på sig gällande politisk annonsering. Problemen som plattformarna står inför blev speciellt aktualiserade inför det amerikanska presidentvalet 2016 då framför allt Facebook fick kraftig kritik för så kallade "dark ads" och att man inte på ett effektivt sätt kunde upptäcka hur utomstående aktörer försökte påverka valet. Sedan dess har Facebook gjort det möjligt för användare att se alla politiska annonser som visas på plattformen.

Ett land som lagstiftat kring transparens gällande politisk annonsering är Kanada där plattformar nu måste ha ett öppet register för all politisk annonsering. Den nya lagen har nu lett till att Google tackar nej till alla politiska annonser till och med det kanadensiska presidentvalet senare i år. Colin McKay, head of public policy på Google Kanada, säger att det var ett smärtsamt beslut att ta men berättar samtidigt att beslutet endast gäller Googles sök och inte exempelvis YouTube.

– Det bästa sättet för Google att agera i enlighet med den nya lagstiftningen är att förbjuda den typ av annonsering som lagen nämner, säger Colin McKay till The Globe and Mail.

Keith Weed: Marknadsföring är det bästa medlet för att bygga förtroende

Unilevers marknadschef Keith Weed, som under 2019 kommer lämna koncernen, är en av kommunikationsbranschens mest inflytelserika. Under gårdagen uppmanade han hela branschen att ta tag i de globala problemen med sjunkande förtroende för reklam och problem gällande data och personlig integritet. Av de branscher som undersöks av Edelman trust barometer är reklambranschen den med lägst förtroende.

– Om vi inte tar tag i det här problemet nu kommer det bli en allt större utmaning för hela branschen, berättade Weed.

Enligt Weed beror det minskade förtroendet på sjunkande reklamkvalitet, utmaningarna kring influencer marketing, personlig integritet, varumärken som stödjer tveksamma verksamheter, fake news, personalisering och ett bombardemang av onlineannonser, det rapporterar Marketing Week.

Instagram utökar annonsmöjligheterna kring influencersamarbeten

Under gårdagskvällen offentliggjorde Instagram ett nytt sätt för annonsörer och influencers att stärka sitt samarbete på plattformen. Med den nya funktionen "branded content ads" kommer annonsörer nu kunna sponsra ett inlägg från en influencer precis som de kan göra med "vanliga" annonser på Instagram.

Den Facebook-ägda plattformen har testat funktionen sedan förra året men rullar nu ut den brett.

Google testar köpmöjligheter i bildsöket

Instagram och Pinterest har de senaste åren gjort det allt lättare för användarna att köpa prylar direkt i appen. Nu verkar det som att även Google kommer satsa på samma häst. Enligt Engadget genomför Google just nu ett småskaligt test där utvalda användare kan köpa vissa produkter de bildgooglat. Vad det verkar kommer köplänkarna endast att synas på sponsrade länkar och inte så fort du söker efter exempelvis en soffa.

Publicis slår samman mediebyråerna Blue 449 och Spark Foundry

De största byrånätverken har det senaste året varit ute på något av en konsolideringsräd. Och nu har turen kommit till Publicis mediebyråer Blue 449 och Spark Foundry. Med undantag för ett par europeiska marknader kommer den nya byrån att gå under Spark Foundrys namn. Den nya byrån kommer att vara 4200 man stark och vara aktiv på tolv olika marknader, det rapporterar The Drum.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.