Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hon gör sin egen reklamkampanj

Publicerad: 12 maj 2010, 11:23

American Apparel säger sig ha vanliga människor i sin reklam. Kanadensiska modellen Jes Sachse ifrågasätter om det stämmer och gör en egen American Apparelkampanj.


Ämnen i artikeln:

American Apparel

Jes Sachse i sin egen kampanj.

Människorna i American Apparels utmanande reklam är kanske inte formellt fotomodeller och de är inte retuscherade som Ralph Lauren.

Men Jes Sachse anser ändå inte att de representerar de unga som de vänder sig till i reklamen. Som Sachse själv, hon lider av den genetiska sjukdomen Freeman-Sheldon syndrome vilket bland annat betyder böjd ryggrad.

Tillsammans med fotografen Holly Norris har hon gjort en parodi på traditionell American Apparelreklam, kallat den American Able och presenterar bilderna som en vanlig kampanj i Torontos tunnelbana.

Med bilderna vill de visa hur kvinnor med funktionshinder är osynliggjorda i reklam och media. Holly Norris kontaktade dock American Apparel i förväg och klädföretaget gav sitt godkännande.

För Jes Sachse är de ibland lättklädda bilderna i American Able inget nytt. Hon har en blogg där hon visar betydligt mer lättklädda bilder.

Hon gillar de nya bilderna förklarar hon för kanadensiska The Star.
– Det känns som om min sexualitet är projicerade genom bilderna. Det känns som om jag tillhör det här sammanhanget.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

American Apparel

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.