Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hornbach trotsar machokulturen bland hemmabyggare

Publicerad: 17 Oktober 2019, 09:27

Foto: Tom Fägrell

Hornbach bygger nya varuhus och koncept, vilket har fått fler hemmabyggare att gilla varuhuset. En mer kvinnlig och fridsam profil skiljer också ut i en annars ganska machotung kategori. Andreas Larsson är Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin byggvaruhus.


Jippi jay jay jippijey, som alla säger på Hornbach. Marknadschef Andreas Larsson blev marknadschef 2015 men har jobbat på det tyska bygg­varuhuset sedan det öppnade sin första anläggning i Göteborg 2003. Upplevt en hemmabyggboom utan dess like. Stångats lite i skuggan av de stora varuhusen. Drog i gång e-handel 2017 i en bransch som annars är svag på digitalisering. Mycket riktigt var Andreas Larsson webbchef innan han utsågs till marknadschef. För ett år sedan lanserades ett nytt, ­mindre, butikskoncept i samband med etablering i Borås. Innan dess ett lite större varuhus i Kristianstad.

När det gäller den här typen av verksamhet spelar kännedom en avgörande roll. Andreas Larsson blir Sveriges bästa marknadschef inom bygghandel eftersom byggvaruhuset har blivit mer känt och känne­domen är, förutom reklam, ett resultat av ökad tillgänglighet. Fler butiker, helt enkelt. Enligt Kantar Sifos siffror har Hornbach dock minskat på medieinvesteringarna.

Men Hornbach bygger inte bara räckvidd. Byggvaruhuset profilerar sig annorlunda jämfört med konkurrenterna. När de andra använder svenska och finska machoskådisar som influencers har Hornbach en betydligt mer kvinnlig och poetisk ton i sin reklam. Framför allt riktar sig kommunikationen mer mot kvinnor. Det är dock inget som märks av i Xtremes mätningar, men det särskiljer mot de andra varuhusen i kategorin.
En annan intressant strategi som har tillkommit det senaste året är en breddning mot livsstilssegmentet med egen möbeldesign.

Starka attribut: Utbud, tjänster, varumärken, kvalitet.
Ökade: Andelsen som föredrar Hornbach ökade med 25 procent.
Reklambyrå: Rubrik
Mediebyrå: Tre Kronor
Pr-byrå: Polhem PR.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.