Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hur gick passionprojekten 2020?

Publicerad: 29 juli 2021, 09:53

Emelie Jinhee Johnsson, Lotta Ågerup, Daniel Redgert och Haisam Mohammed.

Foto: Niklas Axelsson / Press

Uniform, Swedish Rags och Yagya är exempel på bolag som startats från intresse. Lotta Ågerup lämnade till exempel sin roll som art director på King för att lägga all tid på Swedish Rags. Resumé tittar igenom boksluten för att svara på frågan: hur har det gått för bolagen?


Ämnen i artikeln:

Daniel RedgertHaisam MohammedByråer

När Lotta Ågerup meddelade att hon lämnade King för att satsa på det egna bolaget, Swedish Rags, hade hon blandade känslor. 

– Även om det kan verka självklart nu så var valet att satsa på Swedish Rags inte det enda möjliga vägvalet, sa hon då till Resumé. 

Bolaget fortsätter att växa. Bokslutet 2020 visar en omsättning på 857 000 kronor, och ett rörelseresultat på 177 000 kronor. Det är en ökning på över 200 procent i omsättning från 2019. 

Haisam Mohamed startade parfymhuset Uniform år 2019, samtidigt som han har rollen som creative director och vd på byrån Brons. Uniform gjorde under 2020 en omsättning på 140 000 kronor och gjorde ett rörelseresultat på 69 300 kronor. Detta efter att man första året gjort ett minusresultat á 21 000 kronor. 

Uniforms parfymoljor kommer från östafrikansk tradition och dofterna inspireras av allt från det första andetaget efter att ha klivit av ett flygplan, till att se solnedgången över höghustak.

Brons, däremot, verkar ha drabbats av coronapandemin och dess omsättning sjönk från 1,2 miljoner kronor till 360 000 kronor. Även rörelseresultatet störtdök från 275 000 kronor 2019, till -123 000 år 2020.

LÄS OCKSÅ: ”Underrepresenterade grupper behöver äga mer” 

Efter en spretig karriär där hon testat på yrken som journalist, copywriter och art director startade Emelie Jinhee Johnsson till slut bolaget Yagya tillsammans med Matilda Urdinolas. Här möts ridkläder med streetstyle och utmanar tradition och bilden av vem som rider.

– De flesta ridmärken är likriktade och pratar bara om yta. Ingen pratar om varför man rider, och ridkläder har inte alls utvecklats som till exempel löparkläder har, sa Emelie Jinhee Johnsson då till podden Orlic &.

Bokslutet, som löper från oktober 2019 till december 2020, visar en omsättning på 174 000 kronor och ett rörelseresultat på -4,1 mkr. Man tog även in en nyemission på 16 667 kronor under året, och soliditeten ligger på 55,1 procent.

Pr-profilen Daniel Redgert driver, förutom framgångsrika Redgert Comms, en hårklinik vid namn Frank (Let's be Frank AB). Kliniken jobbar med injektionsbehandlingar av håravfall, och riktar speciellt in sig på män.

Under 2020 gjorde Frank en omsättning på 1,35 miljoner, en mångdubbling från föregående år då omsättningen var 124 000 kronor. Trots den snabba tillväxten landar rörelseresultatet på -1,03 miljoner. Frank fick under året ett aktieägartillskott på 1 miljon kronor.

LÄS OCKSÅ: Nystartade byråer oroliga – så ska de ta sig igenom krisen 

Nyckeltal

Swedish Rags

Omsättning: 857 tkr (242 tkr)

Rörelseresultat: 177 tkr (82 tkr)

Medelantal anställda: 1 (1)

Soliditet: 39,1 (32)

 

Uniform

Omsättning: 140 tkr (36 tkr)

Rörelseresultat: 69,3 tkr (-21 tkr)

Soliditet: 38,6 (12,8)

 

Brons

Omsättning: 360 tkr (1,2 mkr)

Rörelseresultat: -123 tkr (275 tkr)

Medelantal anställda: 1 (3)

Soliditet: 36,1 (60)

 

Yagya 

Omsättning: 174 tkr

Rörelseresultat: -4,1 mkr

Medelantal anställda: 1

Nyemission: 16 667 kr

Soliditet: 55,1

 

Let's be Frank

Omsättning: 1,35 mkr (124 tkr)

Rörelseresultat: -1,03 mkr (-616 tkr)

Medelantal anställda: 1 (1)

Aktieägartillskott: 1 mkr

Soliditet: 88 (91,2)

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News