Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hur vore det med ett Folkets Guldägg?

Publicerad: 8 April 2009, 21:18

Det är fem timmar kvar. Jag sneddar över Hötorget, ser upp mot kvällens blå arena. Det är då jag inser att ingen bryr sig. Att Guldägget är ingenting för dem som skyndar förbi, köper en ros eller missar en buss.


Ämnen i artikeln:

Mattias ÅkerbergGästtyckaren

Mattias Åkerberg

De har inte en tanke på att världens viktigaste tävling är i kväll, och de kunde inte bry sig mindre om det blir DDB eller ANR som vinner. Det är verkligen skit samma. Och egentligen är det inte så konstigt; Guldägget är en branschfest där vi klappar oss själva på axeln (appappapp, vänta ett slag innan du osäkrar din revolver).
Men egentligen är det konstigt. Det är konstigt att tävlingen inte ens finns på kartan för honom med rosen, henne som sprang och för Greta Bingo i Bagarmossen. Vi som skapar reklamen påverkar ju männi­skors tankar och drömmar, tapetserar deras gator och finansierar deras mer eller mindre kulturella tv-intag om kvällarna. För reklamen är kultur, precis som filmen och musiken. Och se på musikbranschen: den har sin Grammisgala och sin Rockbjörn, där skivbolagen och publiken tillsammans hyllar de främsta artisterna. Ja, till och med Guldbaggegalan har numera ett Biopublikens pris, där folket i fåtöljerna får belöna det som faller dem i smaken.

Jag föreslår att Reklamförbundet till nästa år skapar ett Folkets Guldägg, och låter mottagarna i de berömda målgrupperna peka ut den mest hjärtvärmande, roligaste eller mest angelägna reklamen under året. Hade det inte varit spännande att se vem som fick det? Hade det inte slagit högre än alla branschens jury­priser? Hade det inte varit en utmaning? Inte bara för oss förresten, utan också för Reklamförbundet, som skulle få i uppdrag att marknadsföra Guldägget på bred front.
Är det en fullständigt befängd idé? Kanske förstår sig vanligt folk inte på reklam? Eller är det vi som inte förstår oss på vanligt folk? Var tredje svensk diskuterar reklam minst en gång i veckan. Det fastslog Marie Grusell, medieforskare vid Göteborgs universitet, nyligen i sin doktorsavhandling ”Reklamen – en objuden gäst?”. Och även om de inte alltid tycker OM reklamen, TYCKER de åtminstone någonting om den.
I Norge till exempel – jämt detta Norge! – har man haft ett folkligt reklampris sedan 2002 – Gullfisken. Varje månad under året utser en jury en ”silverfisk” som vid en direktsänd gala kämpar mot sina elva konkurrenter. En seger där tyder på en plats i folkets hjärtan.

Så vad säger ni
, folket på Reklamförbundet? Och vad tycker du som jobbar med reklam – är det äntligen läge att instifta Folkets Guldägg?

Av: Mattias Åkerberg
Copywriter på Valentin & Byhr och bloggare på Please copy me, www.pleasecopyme.blogg.se

Nina Malmström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.