Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Hushållens medieutgifter ökar kraftigt

Publicerad: 7 Februari 2019, 08:24

Under 2018 spenderade svenska hushåll i snitt 450 kronor på medieabonnemang.


Ämnen i artikeln:

Mediavision

Svenskarna börjar spendera alltmer på digitala medieabonnemang. Störst är inte oväntat aptiten för rörlig bild där man under 2018 ökade sina utgifter med 20 procent i jämförelse med 2017. Tittar man specifikt på streamingtjänster ökade utgifterna förra året med 44 procent i jämförelse med 2017.

– Svenskar lägger allt mer pengar på medieabonnemang - i synnerhet inom det digitala området. De redan höga nivåerna inom rörlig bild fortsätter att tillta. Det här är ett tydligt tecken på att vi nu är inne i en mycket snabb omdaningsfas. Det är de prenumerationsbaserade videostreamingtjänsterna som står för den största ökningen. Men även tjänster inom ljud når höga nivåer, t ex ljudbok- och musikstreaming-tjänster. Vi förväntar oss att även 2019 blir ett spännande år, speciellt eftersom många nya tjänster redan aviserats, säger Natalia Borelius på Mediavision.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Mediavision

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.