tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Hyper Island lanserar ny varumärkesidentitet för att fira 25-årsjubileum

Publicerad: 7 december 2022, 10:15

Utbildningsföretaget Hyper Island, med verksamhet i Sverige, Storbritannien, Singapore, USA och Brasilien, lanserar en ny varumärkesidentitet i samband med sitt 25-årsjubileum. Varumärkesidentiteten är resultatet av ett samarbete med varumärkesbyrån Affairs och ska bidra till Hyper Islands globala tillväxtresa.

Ämnen i artikeln:

NyheterHyper Island

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se


Den nya varumärkesidentiteten är utvecklad med Affairs metodik ”Timeless by Design” och bygger på idéen om förändring som något konstant. Från att tidigare ha haft ett mer snävt fokus på digital transformation tar Hyper Island nu ett större grepp för att hjälpa individer och organisationer att bättre kunna hantera förändring i samhället och globala utmaningar. Målet är att möjliggöra nya sätt att leda och samarbeta på.

– Hyper Island är en komplex organism och vårt fokus i detta arbete har varit att utveckla en idé och identitet som skapar en enhetlig upplevelse av Hyper Island. För oavsett vem eller vad som kommer i kontakt med oss på Hyper Island, så är det alltid transformation som står i centrum, säger Oskar Elfner, Brand and Creative Director på Hyper Island i ett pressmeddelande.

Som grund för den nya identiteten ligger ett responsivt ramverk som är en abstrakt tolkning av Hyper Islands tidigare logotyp och som konstant förändras beroende på kontext och kanal. Med en föränderlig identitet ska Hyper Island positionera sig som en okonventionell transformationspartner.

– Transformation är inte bara en fysisk upplevelse, det är till stor del även en mental upplevelse. Trots det så porträtteras transformation ofta som något rationellt och linjärt. Som en motpol till det har vi försökt fånga en mer autentisk upplevelse av transformation, och den emotionella bergochdalbana som det innebär för både individ och organisation, säger Patrik Beskow, medgrundare och Creative Director på Affairs i ett pressmeddelande.

Visuella ”energizers” har även utvecklats som en del av identiteten. ”Energizers” är ursprungligen ett Hyper Island-verktyg som används för att hantera energi inom en grupp. Dessa har nu omvandlats till visuella element, med syfte att generera energi, som löpande kommer att produceras av student- och alumnikreatörer baserade i de städer där Hyper Island är verksamma.

Den nya varumärkesidentiteten implementeras löpande fram till mitten av 2023.

Arbetsgrupp

Hyper Island

Oskar Elfner, Brand & Creative Director

Heidi Rundt, Managing Director, Europe

Anna Nying, Head of Business Development B2B, Europe

Jamie Black, Client Partner & Experience Designer

Tammie Söderberg, Program Manager

Affairs

Frida Vinblad von Walter, Client Director

Patrik Beskow, Creative Director

Anders Jandér, Design Director

Emelie Lenning, Copywriter

Julia Hermansson, Designer

Eleonore Andersson, Designer

André Hopkins, Motion Designer

Martin Brusewitz, Fotograf

Malte Wikström, Junior Motion Designer 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev