Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

I höst vänder annonskonjunkturen

Publicerad: 1 september 2011, 13:25

Njut av våren, för i höst mörknar det. Det spår ett antal mediehöjdare om annonskonjunkturen. Men ännu syns inga orosmoln. – Det är orealistiskt att tro att vi inte skulle påverkas av finansoron, säger Stampens vd Tomas Brunegård som tror på nedgång i höst.


Tomas Brunegård, Gunnar Strömblad, Johan Ståhl och Andreas Ohlson. Foto: Erik Esbjörnsson, Fredrik Hansson och Anna Nilsson

Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, reviderade sin prognos i slutet av november: Tack vare stark tillväxt på internet växer reklamkakan med tre procent under 2008 och slutar på 33 miljarder kronor.
Schibsteds Sverigechef Gunnar Strömblad tror att IRM har gjort en klok bedömning:
– Jag tror på en avtagande tillväxt och är ganska optimistisk för 2008.

Vad baserar du ganska på?
– Verkligheten. Börsoron har inte spillt över på annonsmarknaderna. Men det är oerhört svårt att säga hur den reala ekonomin påverkas av det som till exempel sker i USA. men från vår horisont ser vi ännu inga tecken på nedgång.
– Tjänster som Blocket och Hitta.se bedömer jag som mindre konjunkturkänsliga, men de är så nya att de inte upplevt någon nergång. Det som drabbas först är i så fall varumärkes- och platsannonseringen på papper.

Sydsvenskans vd Johan Ståhl har däremot redan siktat den första stormsvalan:
– Platsannonseringen började minska något under sista kvartalet i fjol. Och januari har varit trög, men jag är ändå rätt optimistisk för helåret. Jag tror att vi ökar några procent i annonsintäkter 2008, men inte att vi når 2007 års ökning.

Sydsvenskan klarar sitt mål att redovisa över 100 miljoner i resultat, mycket tack vare en stark lokal marknad i Skåne:
– Det finns en väldigt positiv syn på marknaden här  i Malmö. Vi har nyetableringar som inte görs i övriga landet och vi är lite dopade av närheten till den danska marknaden. Vi har också en större del egenförsäljning och är inte lika beroende av riksannonser för varumärken.
– Men givetvis spiller oron på finansmarknaden över till oss på något sätt. Det är mycket psykologi som gör att annonsören bestämmer sig för att avstå från den där sista affären. Därför brukar jag varna för att vi pratar ner vår egen marknad.

Stampens vd Tomas Brunegård varnar för sämre tider i höst:
– Vi ser ännu ingen avmattning på annonsmarknaden. Men jag är ändå bekymrad och tror att oron på finansmarknaden slår igenom under året. Jag fick samma reaktion från många kollegor i World Association of Newspapers förra veckan. Inga tecken, men en oro för nedgång under andra halvåret.
– Vi som minns nedgången efter it-bubblan 2002 och 2003 vet att det började med märkesannonseringen och sedan rasade platsannonserna. En liten tröst är att vi nu inte har alls lika mycket platsannonser, då blir fallet inte lika tungt.

Metros vd Andreas Ohlson tror inte att den internationella börsoron spiller över på den svenska annonskonjunkturen:
– Jag tror att vi klarar oss undan orosmolnen och att den svenska konjunkturen står sig starkt året ut. Längre än ett år framåt är det däremot svårt att sia om.
– Därför tror jag att 2008 blir som i fjol eller bättre. Det beror på att vi har två stora event: EM i fotboll och OS i Peking som lyfter annonseringen. De betyder lika mycket som fotbolls-VM i fjol, men inte lika mycket som valet gjorde 2006. Valet var värdefullt för Metro, vi är en unik plattform för att påverka unga väljare.
Andreas Ohlson har inte sett några tecken på nergång, däremot förväntade strukturella förändringar:
– Migrationen till nätet av klassisk eftertext som motor, resor och plats fortsätter. Utbudsannonserna i de segmenten fortsätter gå till nätet, medan textannonsering som bygger varumärke går fortsatt bra i print.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.