Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

I tider av oro fokuserar Länsförsäkringar Bank på det lokala

Publicerad: 17 Oktober 2019, 11:23

Foto: Tom Fägrell

Det har varit skandalernas år bland bankerna. Sextrakasserier, penningtvätt och förtroende i botten. Då är det en fördel att vara en bank med lokal närvaro. Fråga Fanny Wallér på Länsförsäkringar Bank, Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin bank.


Ämnen i artikeln:

Fanny Wallér

Det är som ett mantra. Om man lyssnar av eller läser intervjuer med Fanny Wallér, kommunikationsdirektör på Länsförsäkringar sedan 2012, kommer det förr eller senare. "Jo, vi är en organisation med lokal närvaro i de 23 länsförsäkringsbolagen och nästan halva befolkningen är ju våra ägare", brukar hon flika in så snart det finns möjlighet.

Vilket har varit en viktig del i hennes arbete. Länsförsäkringar liksom dotterbolaget Länsförsäkringar Bank bygger på närhet och öppenhet. När andra banker stänger kontor går det fortfarande att uppsöka en Länsförsäkringar Bank i många städer. Och närheten innebär också en känsla av kontroll.

Det har haft betydelse det senaste året som kringgärdat det svenska bankerna med den ena skandalen efter den andra. Penningtvätt, sexuell trakasserier och tveksamma skatteupplägg. I Kantar Sifos förtroendeundersökningar var tre storbanker i botten på listan.

Men Länsförsäkringar Bank toppar i stället Svensk Kvalitetsindex lista år efter år. Även 2019. Och i Xtremes undersökningar anses Länsförsäkringar Bank vara bäst på etik. Trots att man är bara en bråkdel så stor som de andra bankerna. Fanny Wallérs ihärdiga tjatande om lokal närvao kan ha haft betydelse för det.

Men om de gamla storbankerna uppfattas som skumma dinosaurier så finns det nya strider för Länsförsäkringar Bank att ta. Den finansiella marknaden översvämmas av sparappar och diverse finansiella tjänster. För de traditio­nella bankerna är det en svår utmaning eftersom de sitter med datasystem från stenåldern som inte anpassade för snabba mobiltjänster. Därför är det intressant att Länsförsäkringar Bank i år installerar en ny öppen dataplattform där externa tjänster, läs apputvecklare, kan integreras. Och redan nu uppfattas Länsförsäkringar Banks varumärke som det mest moderna.
Modern, javisst, men glöm inte lokala närvaro, som ­Fanny Wallér skulle uttryckt det.

Starka attribut: Låga ­räntor, etisk.
Ökade: Andel som föredrar Länsförsäkringar Bank ökade med 7 procent.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Fanny Wallér

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.