Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ica storsatsar på skönhet

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

Idag öppnade Ica två nya Etos-butiker i Stockholmsområdet och målet är att bygga ut skönhetskedjan rejält inom kommande år. 35 butiker är planerade innan 2004.


Etos är en slags internationella drugstorekedja som kombinerar produkter inom skönhet med hälsa. Hittills har den enbart funnits i Holland och den ägs också av Icas holländska ägare Ahold.I Holland finns redan 430 Etos-butiker och nu lanseras Etos i Sverige som första exportmarknad. Idag öppnades butik nummer fem och sex i Stockholm, den ena på Kungsgatan och den andra på galleriet Stinsen i Norra Stockholm och målet är att öppnna ytterligare ett trettiotal butiker inom nästa år. Att det är Ica som står bakom är inte helt enkelt att se. Hittills är det bara i Sickla där en ny Etos butik ligger intill en Ica-butik, som en så kallda "glue-on-shop". Trots det är Etos en viktig satsaning för Ica. Kosmetik och hälsoområdet är ett växande segment och för Ica är det här också en viktig satsning för att ta upp kampen  mot Åhléns, som nyligen köpt Kicks-kedjan med 59 butiker från  KF/Coop.Initialt ska man dock inte satsa speciellt mycket på reklamkampanjer. Än så länge fokuserar marknadsföringen av Etos på pr-aktiviteter, event och promotion kring de olika butikerna.

Pia Grahn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.