Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Ica var nostalgi"

Publicerad: 27 mars 2011, 08:29

Ica har varit huvudsponsor för IFK Göteborg – loggan har prytt bröstplatsen på spelartröjan sedan det fantastiska Uefacup-guldåret 1982. Nu tas den över av Prioritet Finans som pumpar in 12 miljoner kronor årligen. – Ica på tröjorna var nostalgi, men herregud, får man 12 miljoner per år så är det inget att snacka om, säger Glenn Hysén till Resume.se.


IFK Göteborg anno 1982:  Övre raden fr.v  Dan Corneliusson, Thomas Hansson, Stig Fredriksson, Torbjörn Nilsson,  Conny Karlsson, Glenn Strömberg, Glenn Hysén, Thomas Karlsson, Ruben Svensson    Mellanraden fr.v Tränarna Gunder Bengtsson, Sven-Göran Eriksson, Tommy Holmgren, Martin Holmberg, Jan-Erik Nilsson, Jerry Carlsson, Tord Holmgren, Glenn Holm.   Sittande. Glenn Schiller, Thomas Wernersson, Ove Tobiasson, Håkan Sandberg

Tobias Hysén i nya tröjan.

Ica-loggan varit en del av Blåvitts väsen under framgångsepokerna, som på allvar startade med det sensationella Uefa-cupguldet 1982 (då i Uefa-cupen fick dock inte reklamloggor finnas på tröjorna).

Nu får Ica maka på sig efter att en ny storsponsor kommit in – Prioritet Finans, med vd:n Nils Wiberg i spetsen. Företaget, som nyligen räddade handbollsklubben Redbergslid från konkurs, går in med 12 miljoner kronor årligen i tre år framöver.

På bilderna från dagens presskonferens, då avtalet presenterades, poserar lagets stjärna Tobias Hysén i den nya tröjan.

Fansen häpnar – i supporterforum är många kritiska till att den klassiska Ica-loggan, som varit i det närmaste synonym med Blåvitt-tröjan, försvinner.

Men Glenn Hysén – pappa till Tobias Hysén – som var med från början av ”Ica-tiden” i Blåvitt fäller inga tårar en dag som denna.

– Det är väl tråkigt för Ica själva som inte kan matcha pengarna, och lite emotionellt har det väl varit med Ica-loggan på tröjorna, lite nostalgi, men herregud, får man 12 miljoner per år så...IFK Göteborg gör ju helt rätt. Som spelare tänker man inte så mycket om vad det är för reklam på tröjorna, säger Glenn Hysén till Resume.se.

Glenn Hysén säger att han inte har något direkt känslomässig koppling till Ica-loggan.

– Jag förknippar väl Ica med Peter Wiklander på Ica som vi hade kontakt med i Blåvitt under alla de där åren. Men som sagt, som spelare hade det inte spelat någon roll om det stått Volvo eller något annat på bröstet, så tänker man inte.

– Det här är ju såklart ett jättebra avtal för Blåvitt, 12 miljoner per år är fantastiskt, säger Glenn Hysén.

</div>

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.