Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

ICA, Volvo och Ericsson – varumärkena som synts mest i svenska medier

Publicerad: 18 December 2018, 11:54

Svenska storföretagen i topp när Sveriges Annonsörer och M-Brain listar de varumärken som fått störst medieexponering under året som gått.


Ämnen i artikeln:

EricssonVolvoICASveriges Annonsörer

I en värld där det blir allt svårare att nå ut genom reklam och marknadskommunikation har förtjänad media blivit en allt viktigare del av marknadsplanen för de flesta varumärken, varför vi de senaste åren sett en utveckling där en traditionell reklamkampanj oftast kommer med ett budskap eller twist som ska generera förtjänad media.

Vissa företag får naturligtvis förtjänad media till följd av sin storlek, vilket inte minns syns när Sveriges Annonsörer i samarbete med M-Brain presenterar en lista över de varumärke som fått störst medieexponering under 2018.

I topp hittar vi Volvo med 72 125 omnämningar följt av ICA (60 663) och Google (56 936).

Bland de sociala plattformarna är det Twitter som fått omnämnts flest gånger, trots att plattformen endast används av 22 procent av de svenska internetanvändarna. Noterbart är även att omnämnandena av Snapchat minskat.

För de politiska partierna är det Socialdemokraterna (147 633) som dominerar, följt av Centerpartiet (142 219).

– Centerpartiet är det parti som kliver upp flest placeringar mot föregående år. Moderaterna faller däremot tillbaka jämfört med 2017. Minskningen kan till viss del tillskrivas en effekt av ökad publicitet föregående år i samband med partiledarbytet – men är ändå förvånande givet partiets storlek, säger Mia Lekberg, vd på M-Brain som ligger bakom undersökningen.

Undersökningen genomfördes mellan den 1 januari till och med den 12 december och tar hänsyn till omnämnanden i svenska medier, oavsett vilken typ av medieslag det varit.

– Mätningen av varumärkena ser relativt likartad ut som föregående år. Det är stora, svenska varumärken som varit i medias rampljus. Varumärkesjättarna Volvo, Ica och Ericsson dominerar tillsammans med amerikanska storvarumärken, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer.

Mest omnämnda varumärken (antal omnämningar) :
1. Volvo (72 125)
2. ICA (60 663)
3. Google (56 936)
4. Ericsson (51 196)
5. Nordea (42 671)
6. Apple (41 134)
7. H&M (38 656)
8. Coop (36 075)
9. SEB (32 646)
10. AIK (31 741)

Mest omnämnda politiska partier (antal omnämningar) :
1. Socialdemokraterna (147 633)
2. Centerpartiet (142 219)
3. Liberalerna (141 968)
4. Moderaterna (137 968)
5. Sverigedemokraterna (110 578)
6. Kristdemokraterna (103 627)
7. Miljöpartiet (85 307)
8. Vänsterpartiet (64 418)

Mest omnämnda sociala plattformar (antal omnämningar) :
1. Twitter (159 849)
2. Facebook (135 936)
3. Instagram (97 099)
4. Youtube (43 825)
5. LinkedIn (8 862)
6. Snapchat (8 128)

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.