Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Icas marknadsdirektör är Årets Reklamköpare 2002

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Det är inget snack om saken. Sveriges viktigaste reklamköpare heter Ica. Det framgår i premiäromgången av Årets reklamköpare, som Resumé genomför i samarbete med Regi. Nyckeln till att Ica toppar rankingen är att mer än var fjärde svensk reklambyrå-vd tycker att just Ica är Sveriges viktigaste reklamköpare.


Undersökningen som har genomförts under oktober och november visar vilken kund som byråerna tycker är bäst och vilken kund man helst jobbar med. De variablerna kommer från en enkätundersökning som undersökningsföretaget Regi har gjort med 80 vd:ar på Sveriges största reklambyråer. De har fått svara på två frågor:1. Vilket uppdrag skulle vara mest intressant/mest meriterande att få?2. Vem är Sveriges viktigaste reklamköpare?För att få fram den totala bilden av vem som är årets viktigaste reklamköpare har två enkelt mätbara variabler kopplats till enkäten:1. hur stora reklaminvesteringar företaget har gjort, och 2. hur många och hur betydelsefulla priser företaget har fått för sin reklam.Det sammanlagda resultatet visar att tre reklamköpare står i särklass: ettan Ica, tvåan Volvo och trean Ikea. Icas marknadsdirektör, Ingrid Jonasson Blank, porträtteras i Resumé 46/02 idag, torsdag.

ÅRETS REKLAMKÖPARE 20021. Ingrid Jonasson Blank, Ica    2. Björn Jutendahl, Volvo    3. Håkan Sandman, Ikea4. Camilla Wallander, SAS5. Jörgen Andersson, H&M6. Åke Lundkvist, Arla7. Michael Kongstad, Telia8. Lars Rundblom, Göteborgs-Posten9. Magnus Wikner, McDonald's10. Åsa Pettersson, DieselLilian Andrén, Global12. Mattias Carpenlid, SCA Hygiene ProductsAnna Lotta Model & Lars Österberg, Saab-Opel14. Anil Raj, Ericsson15. Lars Finns, KF16. Cino Grahn, Gröna Lund17. Johan Cederbrant , UPCTony Axelsson, Fender Scandinavia19. Johan Nordby, JC20. Nils Munksgaard, Djuice/Zalto Communications

Läs mer i Resumé 46/02.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.