Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Icas otajmade semmelbudskap: ”När röken lättar från slagfältet”

Publicerad: 1 mars 2022, 08:53

Foto: Hispanolistic / Privat

I går fick Ica Liljeholmens kunder ett mejl med ämnesraden ”När röken lättar från slagfältet”, en formulering som sedan dess fått kritik från flera håll. Under gårdagskvällen gick butiken ut och bad om ursäkt.


Ämnen i artikeln:

NyheterIcaUkrainakriget

I förmiddags gick ett mejl med ämnesraden ”När röken lättar från slagfältet” ut till medlemmar hos Ica Liljeholmen i Stockholm. Texten är tänkt att anspela på butikens ”semmelduell” som de haft de senaste veckorna. Givet Rysslands invasion av Ukraina och de pågående striderna är det dock många som reagerat på valet av ämnesrad. ”Extremt bristande fingertoppskänsla”, ”Extremt olämpligt” och ”Osmakligt” är några av reaktionerna i sociala medier.

En av de som reagerat är branschprofilen Björn Owen Glad som på Linkedin skriver: ”Tondövt, magstarkt och så dumt. Hur kan sådant här ens hända?”

Resumé sökte Ica Liljeholmen redan under gårdagen, kommunikationsansvarig Jesper Annell återkom dock inte förrän under kvällen då vi får svar på mejl.

Vad anser du om ämnesraden?

– Det var ett mycket olyckligt misstag att inte uppdatera ämnesraden och det är något som jag verkligen beklagar och vill be om ursäkt för.

Godkändes den internt innan den gick ut till kunderna? 

– Förklaringen är att våra veckobrev skrivs en vecka i förväg och när veckans brev sattes i hop med tema semmelduell och fettisdagen togs text och titel från ett tidigare inlägg med samma tema. Det borde ha uppdaterats utifrån den senaste veckans utveckling i Ukraina, men tyvärr gick utskicket iväg innan jag upptäckte mitt misstag. Jag är uppriktigt ledsen att det blev fel och vi ser nu över vår utskicksrutin för att undvika att något liknande händer igen. 

Under gårdagskvällen skickade Ica Liljeholmen ut en mejlursäkt till kunderna med titeln ”Vi ber om ursäkt”. 

”Jag är uppriktigt ledsen att det blev fel. Vi kommer hädanefter se över vår utskicksrutin för att undvika att något liknande händer igen.”

Sedan kriget i Ukraina har en lång rad företag rensat sin marknadsföring från allt som kan kopplas till kriget. I slutet av förra veckan fick även den amerikanska restaurangkedjan Applebees kraftig kritik för en av sina annonsplaceringar efter det att man visat en reklamfilm i samband med att CNN kablade ut bilder på ett krigsdrabbat Kiev. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterIcaUkrainakriget

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.