Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Identity Works satsar framåt – men tappar rejält på sista raden

Publicerad: 2 Augusti 2019, 10:06

Identity Works vd Bjarne Otterdahl tillsammans med den nystarade digitalbyrån IW Editions vd David Leeb.

Designbyrån Identity Works förbereder sig för att skala upp. Trots intäktsrekord gör förberedelserna dock att man 2018 halverade sitt resultat i jämförelse med året innan.


Ämnen i artikeln:

Identity Works

De senaste åren har efterfrågan på ett gediget designarbete, både i analoga och digitala miljöer, ökat rejält. Den ökade efterfrågan och insikten om designens påverkan på affären har lett till att många designbyråer presenterat starka bokslut.

En av de byråer som haft en stabil tillväxt under flera år är design- och varumärkesbyrån Identity Works. Byrån har flera uppmärksammade projekt bakom sig, bland annat för hotellet At Six i Stockholm och för Kronans Apotek. Vid sidan av dem jobbar man även med kunder som Arla, Santa Maria och Holmen.

Under 2018 började man rigga byrån för tillväxt. Bland annat investerade man i nya lokaler, implementerade en ny organisation och satsade alltmer på att marknadsföra byrån. Så även om man under året hade de högsta intäkterna någonsin, 59 miljoner kronor, påverkas resultatet av de investeringar som gjorts. Byrån lyckas ändå presentera en nettomarginal på elva procent, en stark siffra trots att man året innan landade på hela 21,1 procent i nettomarginal. Omsättningen låg i princip stilla trots att byrån växte med nio medarbetare.

Under 2019 har man fortsatt breddningen av verksamheten genom att bland annat lansera digitalbyrån IW Edition där fokus ligger på strategiska tjänster i kundernas egna kanaler. Vid sidan av det har man även utvecklat sitt erbjudande inom business design.

– Den kundupplevelse du levererar är ditt varumärke idag. Genom att bredda vår strategiska kompetens in mot kundupplevelsen kan vi ännu bättre hjälpa våra kunder utveckla erbjudanden som både ligger i linje med varumärkets strategi och konsumentens behov, berättade Marie Rudolphie, strategic director på Identity Works, i samband med att erbjudandet presenterades.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Identity Works

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.