Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

IDG till attack mot reklamskatten

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

IT-förlaget IDG har nu tröttnat på att betala högre reklamskatt än kollegorna i dagspressen. För att väcka opinion för en skattesänkning drar nu IDG igång en annonskampanj.


IDG:s vd Bengt Marnfeldt har räknat ut att tidningsförlaget betalt 100 miljoner i reklamskatt de senaste 15 åren.? Vad har vi fått för de pengarna, frågar Marnfeldt sig retoriskt.I dagsläget betalar tidskrifter 11 procent i reklamskatt, dagstidningar betalar 4 procent och på tv och internet betalar man ingen skatt alls för annonserna.- Det finns så klart ett samband mellan att dagstidningarna är politiska och att tidskrifterna oftast inte är det, säger Bengt Marnfeldt och fortsätter.- Dessutom har vi drabbats hårt av annonsnedgången, vilket kommer att kräva drastiska åtgärder. Till skillnad från till exempel Svenska Dagbladet kan inte vi hoppas på något statligt stöd.Just nu föreligger en motion i riksdagen från Vänsterpartiet som vill slopa reklamskatten.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.