Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

If Skadeförsäkringar ville bli "oknepiga" – kunderna tycks ha nappat

Publicerad: 17 Oktober 2019, 09:32

Modern och oknepig. Maria Ziv har styrt in If Försäkringar i en position som får måttligt intresserade försäkringstagarna att gilla varumärket. Det gör henne till Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin försäkringsbolag.


Ämnen i artikeln:

If SkadeförsäkringMaria Ziv

Strax efter att Maria Ziv våren 2017 tillträdde som ny nordisk marknads­chef på If genomförde bolaget en undersökning för att få bättre pejl på vad kunderna verkligen tycker om försäkringar och försäkringsbolag. Resultatet var föga förvånande: folk tycker att försäkringar är någonting de behöver, men helst av allt inte vill ha mer än nödvändigt att göra med.

If hade sedan tidigare inlett ett arbete med att förenkla de kontaktytor där kunderna upplevt att saker och ting inte har varit tillräckligt enkla. Nu tyckte Maria Ziv att det var dags att också styra om kommunikationen med ambitionen att bli det "oknepiga" försäkringsbolaget. Allt baserat på insikten att folk egentligen inte vill ha med försäkringsbolag att göra, men att enkelhet är en av de nyckelfaktorer bakom varför folk väljer ett visst försäkringsbolag. If ökade sina medieinvesteringar med drygt 58 procent för att landa på 81 miljoner kronor 2018, varav den stora majoriteten lades på tv.

I det kommunikationskoncept som lanserades våren 2018 i samarbete med den mångåriga byråpartnern Forsman & Bodenfors blev tonaliteten mer personlig.
I reklamfilmerna inom det nya konceptet tog If fasta på de poänglösa aktiviteter vi tar oss för när vi skjuter upp viktiga men tråkigare saker – som försäkringar. If började samtidigt satsa på inhouse för att snabbare kunna ta fram digitala kampanjer.
Den nya positionsväxlingen har gett resultat. If uppfattas i dag som modernare och mer digitalt än sina konkurrenter. I våras bröt If med Forsman & Bodenfors och valde Åkestam Holst, som har tagit över positionen som Sveriges mest prisade byrå, som ny byråpartner.

Starka attribut: Online, utbud, sakförsäkring, modern, pålitlig.
Ökade: Andelen som föredrar If Skadeförsäkring ökade med 14 procent.
Reklambyrå: If Creative Agency och Åkestam Holst.
Mediebyrå: Carat.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.