Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Iggy Pop säljer försäkringar

Publicerad: 24 februari 2009, 13:20

Engelska bilförsäkringsbolaget Swiftcover använder Iggy Pop i sin nya reklamkampanj.
Men när musiker vill försäkra sina bilar i bolaget blir det nobben.


Kampanjen, som producerats av oberoende byrån MWO, hade premiär i början av januari. Den 61-årige Iggy Pop hoppar omkring och säger att han får tid med att göra viktiga saker när han försäkrar bilen hos Swiftcover.

Men om Iggy Pop bott i England hade han fått problem. Försäkringsbolaget vägrar att försäkra bilar som ägs av människor som jobbar inom nöjesindustrin.

– När jag nämnde Iggy Pop för kundservice sa hon att det var annorlunda eftersom han är amerikan, säger Tim Soong, basist i bandet Roguetune till Evening Standard.

Nu har han anmält Swiftcover till reklammyndigheten Advertising Standards Authority, ASA. Totalt har det tolv anmälningar lämnats in och ASA undersöker nu om det var missledande av försäkringsbolaget att använda Iggy Pop i reklamen.

Enligt Swiftcover försäkrar man inte folk från underhållningsbranschen eftersom den kundgruppen har större risk att utsättas för fysiska skador.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.