Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Ihärdigheten gör Willys till en vinnare

Publicerad: 17 Oktober 2019, 08:38

Foto: Tom Fägrell

Sveriges billigaste matkasse är numera mer hållbar och vegetarisk. Det innebär att Willys är i hasorna på Coop och att Patrick Grabenbauer är Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin livsmedel.


Ämnen i artikeln:

Willys

Konkurrenterna har gjort matlust till motorn i kommunikationen. Willys har ökat andelen som föredrar butikskedjan med 15 procent med att ihärdigt trumma in det eviga budskapet om "Sveriges billigaste matkasse". Marknadschefen Patrick Grabenbauer har ökat medieinvesteringarna, vilket har gett effekt. En konsekvent lågprisstrategi sedan tiden som lokal spelare i Göteborg har gjort greppet om positionen allt starkare.

Associationen är en tillgång, Willys är tillsammans med Lidl aktörerna som tar marknadsandelar. Under andra kvartalet 2019 satte kedjan försäljningsrekord på 7,4 miljarder kronor. Försäljningen steg med 7 procent under första halvåret i ett bolag som har visat upp minst lika bra tillväxtsiffror under föregående år och växer dubbelt så snabbt som marknaden. Ett symboliskt skifte är på väg när Willys snart kan passera Coop (exklusive Netto). Xtreme Insights siffror visar att Willys kan passera Coop under KPI:et "senast köp".

Vid sidan av den fysiska delen har Willys skapat ett nav för e-handel och framtidsinvesteringar inom automatisering och robotisering tillsammans med de andra bolagen inom Axfood. Sedan Patrick Grabenbauer kom till Willys 2002 har det växt varje år. Under de senaste åren har marknadschefen vid sidan av ett nytt kommunikationskoncept tillsammans med sin långvariga byråpartner Nord DDB satsat hårt på hållbarhet med initiativ för att minska matsvinnet såsom tjänsten Restakuten på Instagram, butiker med särskild miljömärkning och miljö­ambassadörer för alla butiker.
När Willys rullade ut fjärde generationens butikskoncept i utvalda butiker handlade det om tydligare exponering för vegetariskt, även i butikskommunikationen.

Starka attribut: Utbud, service, lågpris, egna varumärken.
Ökade: Från 15 till 16 procent i andelen som föredrar Willys.
Reklambyrå: Nord DDB.
Mediebyrå: Bright Media Agency.
PR: Spotlight PR

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Willys

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.