Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ikea mest populära reklamen

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Reklamsajten Adforum.com har rankat världens mest populära reklam, efter antalet nedladdningar. Världsbäst blev Paris-byrån Legas Delaney med sin tidigare belönade Ikea-reklam.


Adforum är en "reklambank" för branschfolk med mer än 20 000 kampanjer, och hundra tusen besökare per månad, enligt egen uppgift. I år har man för första gången utsett "Adforum Creative Hits Award". Det vill säga ett pris till de mest nedladdade kampanjerna under 2001 och 2002. Mest nedladdade kampanj alla kategorier blev Ikea-kampanjen som gjorts av den franska reklambyrån Legas Delaney, där bland annat filmen "Toy Cars" ingår. Den har tidigare kammat hem ett guldlejon i Cannes och vunnit pris i Epica. På andra plats kom "Junkyard Dog" för American Legacy Foundation av den amerikanska byrån Crispin Porter & Bogusky. Bronspengen gick till "Champagne" för Microsoft Xbox som gjorts av Bartle Bogle Hegarty i London.Mest klickade enskilda annons/film blev "Boy" för Telecom Argentina som gjorts av Agulla & Bacetti. Silver gick till "Square" för Durex av McCann-Erickson i Manchester och på tredje plats kom "The Race" för Ford som gjorts av J. Walter Thompson i Detroit.Rankningen har också gjorts efter olika länder och regioner: USA, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien, Östeuropa, Kanada, Asien, Oceanien och Latinamerika. Tyvärr inte för Sverige.Bidragen finns att se på www.adforum.com.

Karin Jansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.