Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 14 januari 2009, 16:22
Ikea möblerar Obamas arbetsrum i Vita huset. Och Dunkin´ Donuts lanserar Star and Stripes-donuts. Installationen av Barack Obama präglar veckans reklam i USA.
Ikea har byggt en kopia av Ovala Rummet.
Intresset för installationen av den nye amerikanske presidenten är rekordstort. Och företagen gör allt för att utnyttja Obama-febern.
Längst går Ikea i USA. I dagarna har man dragit igång en stor utomhuskampanj, "Embrace Change '09", som hyllar den nye presidenten. Centralt i kampanjen är en uppbyggd kopia av Ovala Rummet i Vita huset, presidentens arbetsrum, som möblerats med Ikea-möbler. Rummet är placerat i Union Station i Washington.
I kampanjen ingår det även en sajt där man själv ska kunna möblera Obamas kontor.
– Obamas idé om förändring och hans syn på ansvarsfulla finanser stämmer överens Ikeas filosofi om praktisk och överkomliga möbler för alla, säger Ikeas amerikanske pr-chef Marty Marston till Brandweek.
Ikea är långt ifrån det enda företaget som hänger på Obama-tåget. Vid installationen, nu på fredag, ska Pepsi dela ut tusentals knappar och scarfar med ”obamaismer” som Hope och Change. Dunkin' Donuts ska sälja Star and Stripes-donuts i begränsad upplaga under installationshelgen och tv-kanalen QVC säljer minnesmynt med Obama.