Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ikea-profil tar över Hemtex

Publicerad: 18 december 2008, 09:42

Göran Ydstrand, som jobbat 28 år inom Ikea, blir Hemtex nya vd. – Vi behövde en tydlig ledare, säger Mats Olsson, Styrelseordförande i Hemtex.


Ämnen i artikeln:

HemtexMats OlssonAnders JanssonIkea

Göran Ydstrand

Den 10 november sparkades Hemtex dåvarande vd Anders Jansson med omedelbar verkan. Nu har företaget hittat rätt man att ta över rollen.

– Vi ville ha en ny strategi som är mycket mer konceptuell. Målet är att jobba med rätt pris och kvalité. Vi letade efter en ny vd med rätt tänk och nu har vi hittat honom, säger Mats Olsson.

Göran Ydstrand har arbetat för Ikea i 28 år. Under den tiden har han bland annat varit vd för den svenska verksamheten under fyra år, ansvarig för företagets sortimentsutveckling av textilier under sex år samt varit vd för inköpsverksamheten i Asien under sex år. Nu senast har De senaste Göran Ydstrand arbetat som rådgivare för Bergendahl & Son.

– Vi gillar hans ledarskap. Vi var i behov av en tydlig ledare med förmåga att inspirera och leda personalen. Dessutom behövde vi någon med gedigen bakgrund inom hemtextil och det har verkligen Göran Ydstrand från sin tid på Ikea, säger Mats Olsson. Han tillägger.
– Han har hela registret.

Tillsättningen skedde med hjälp av en rekryteringsfirma. Ett par namn, både kvinnor och män, var aktuella men exakt vilka konkurrenterna var vill Mats Olsson inte uppge.
– Nej, det är inte intressant. Han var den som var mest intressant för oss sett utifrån de som var mest intresserade av jobbet.

Vad kommer den stora skillnaden bli om man jämför 2008 och 2009?
– Den stora skillnaden blir att allt kommer att vara mer genomarbetet. De beslut som tas och de kampanjer som syns kommer vara helt uppbackade av styrelsen.

Kommer vi även i fortsättningen se alla röda prislappar?
– Det nya är att de ska bort. Visst kommer vi fortfarande att ha reor, men de kommer att vara när alla andra har rea. Det ska inte finnas klisterremsor med texten ”50-70 procent rea i hela butiken” längre. Det är inte det som ska känneteckna det nya Hemtex.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News