Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

IKEA ser över marknad och kommunikation – Sverige kommer leda region

Publicerad: 21 Maj 2019, 14:09

IKEA Sveriges tillförordnade marknadschef Tina Kardum Funnemark meddelar att det är för tidigt att bedöma hur omorganisationen kommer att påverka marknadsavdelningen.

IKEA skapar en regional struktur för kampanjkommunikationen. Nu står det klart att den svenska marknadsavdelningen kommer leda arbetet i en av regionerna. Det är fortfarande ovisst i fall enheterna kommer drabbas av sparpaket.


Ämnen i artikeln:

IKEAKommunikationMarknad

I går publicerade Expressen uppgifter gällande att IKEA:s omorganisation skapar oro bland personalen. När Resumé når IKEA Sveriges tillförordnade marknadschef Tina Kardum Funnemark berättar hon att företagsledningen står fast vid den sedan tidigare kommunicerade siffran att det kan handla om en övertalighet om 650 jobb i Sverige.

Målet med omorganisationen som kommuniceras externt är att skapa ett mer "prisvärt, tillgängligt och hållbart IKEA".

Även på ett globalt plan kommer IKEA:s kommunikations och marknadsavdelningar att samarbeta i en högre utsträckning. Enheterna på de 30 marknaderna som företaget verkar på kommer att samarbeta i regionala kluster med produktion av IKEA:s kampanjkommunikation där man kan hitta samordningsfördelar och dela insikter. I dagsläget jobbar marknads- och kommunikationsavdelningarna på de olika markanderna med att producera lokalt innehåll oberoende av varandra.

I dag har Tina Kardum Funnemark fått möjlighet att dela beskedet att den svenska marknadsavdelningen kommer att ta lead för ett regionalt kluster. Det är fortfarande inte fastställt hur den regionala uppdelningen kommer att se ut.

– Det här är ett kvitto på att vi gör ett väldigt bra jobb

Att gå från lokal till mer regional innehållsproduktion. I mina öron låter det som besparingar?
– Absolut inte. Det är en tolkning som får stå för dig. Det handlar om att hitta bra sätt för att jobba tillsammans där Sverige kommer att leda projektet för en region, ingenting annat.

I dag presenterades de nya föreslagna organisationsstrukturerna för IKEA Food, Sälj, Marknad, Kommunikation, Kundupplevelse och Hållbarhet. Den nya organisationen ska vara på plats senast den 1 december. Utöver översynen av organisationen kommer rekryteringsprocessen för en ny marknadschef att inledas.

– Det är alldeles för tidigt att säga hur omorganisationen kommer att påverka kommunikation och marknad även om det finns idéer kring hur vi ska arbeta ännu bättre tillsammans mellan funktionsgränserna, säger Tina Kardum Funnemark till Resumé.

Visionen är att IKEA:s kommunikation och marknadsenheter kommer att arbeta tightare och mer krossfunktionellt när det kommer till alltifrån försäljning och tillväxt till långsiktigt varumärkesarbete. Övergripande i omorganisationen vill koncernen hitta vägar till bättre samarbetsformen över enheterna.

– Marknads-och kommunikationsavdelningen kommer förväntas arbeta ännu närmare varandra och tydligare arbeta mot gemensamma mål, som stöttar såväl den kommersiella som den varumärkesbyggande agendan. Samtidigt kommer marknad och kommunikation fortsatt att organisatoriskt ligga som två separata enheter.

Inhouseenheten IKEA Communications i Älmhult påverkas inte av omorganisation. I dagsläget jobbar omkring 40 personer på marknads- och kommunikationsenheterna inom IKEA Sverige.

– Marknadsföring och kommunikation kommer att vara minst lika viktigt för IKEA och varumärket i framtiden. Vi hoppas att våra medarbetare vill fortsätta att växa och utvecklas med IKEA även framöver.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

IKEAKommunikationMarknad

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.